Turistdirektör stoppade pengar till maran

101 länder finns representerade i ASICS Stockholm Marathon, men turistdirektören Olle Zetterberg kallar loppet för nordisk landskamp.

Förra året genererade besöken kring ASICS Stockholm Marathon 212 miljoner kronor i turistintäkter för Stockholm visar en undersökning som Stockholms Stad beställde. Handlare och besöksnäringen borde jubla, men på tisdagen drog Stockholm stad in sitt tidigare beviljade marknadsstöd på 200000 kronor. Många är förvånade.
– Löpning är ju helt rätt, trendigt, fräscht och modernt, helt i linje med hur Stockholm arbetat med att marknadsföra sig internationellt, säger Karin Ågren som forskat kring Stockholms turistorganisationer och skrivit boken Att sälja en stad.
– Jag är förvånad över den okunskap som vd för Stockholm Business Region visar och vi står undrande inför den desinformation som han sprider, säger David Fridell i Stockholm Marathons styrelse.

Sedan 1979 har friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK arrangerat Stockholm Marathon. Den vackra banan genom sommar-Stockholm lockar numera drygt 20000 löpare varje år. Antalet utländska deltagare är stort. Medan andra stora löparevenemang som Lidingöloppet och GöteborgsVarvet endast har några procent utländska deltagare har Stockholm Marathon haft en stadig tredjedel, i år närmare 7000 utländska löpare. Deltagarna kommer i år från hela 101 nationer vilket är den högsta siffran i loppets historia. Som jämförelse hade Lidingöloppet deltagare från 38 nationer 2014. GöteborgsVarvet sätter i år rekord med deltagare från 64 länder.
Ingen annan svensk idrottstävling samlar i år deltagare från lika många nationer som ASICS Stockholm Marathon.

Genomslaget med Stockholm Marathon är också i linje med det mål som Karin Ågren visar på i sin bok Att sälja en stad.
– För marknadsföringen av Stockholm som turistmål har det varit tydligt att man vill gå utanför Norden och nå ut internationellt för att locka turister till staden som ju trots allt ligger i ett hörn i Europa, säger Karin Ågren.
Marknadsföringen sköts av det av Stockholm stad helägda bolaget Stockholm Business Region. Man har egna aktiviter, jobbar ofta under varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia, men ger också marknadsföringsstöd till olika evenemang.

Stockholm Marathon har fått marknadsföringsstöd under några år och varit ett gott exempel för Stockholm Visitors board. Stockholm Marathon 2014 genererade 212 miljoner kronor, vilket motsvarar drygt 150 arbetstillfällen på helårsbasis, visade en turistekonomisk kalkyl enligt ett pressmeddelande från juli 2014.
– Analysen visar vilken enorm spinn-off som ett enda evenemang ger regionen. Och att årligen återkommande evenemang som Marathon en stark drivkraft på resande. Så många som åtta av tio deltagare på ASICS Stockholm Marathon var tillresta och en tredjedel från utlandet – det bidrar till både utveckling och arbetstillfällen i regionen, sade Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och dåvarande ordförande för Stockholm Business Region efter loppet 2014.

Inför årets lopp sökte Stockholm Marathon pengar igen för sin internationella marknadsföring.
(Ansökan är offentlig handling och är den som ligger till grund för beslut, se länk nedan.) Vad det handlar om är att marknadsföra Stockholm Marathon för de många motionslöparna, till exempel vid mässor vid andra stora maratonlopp som är den viktigaste kanalen för att få utländska löpare.
Det är de pengarna, 200000 kronor, som styrelsen för Stockholm Business Region på förslag av vd Olle Zetterberg dragit in.

– Stockholm Marathon sade inget om att det har blivit en nordisk landskamp i sin ansökan, säger Olle Zetterberg. Det är att undanhålla information. Vi stödjer inte landskamper, inte ens Finnkampen, utan vi vill ha internationella tävlingar.

Men landskampen är ju bara en del, det kommer ju trots allt löpare från mer än 100 länder till årets lopp. Hur tänker du?
– Att man skulle ha lagt alla kort på bordet i sin ansökan, håller du inte med om det så kan vi lika gärna lägga på luren direkt, säger Ollle Zetterberg på telefon till Marathon.se.

– Marknadsföringsstödet skulle inte användas för att få elitlöpare, du hittar inte dem på mässor, säger David Fridell. Istället får man gå via nationella friidrottsförbunden och via löparnas managers.
– Vad vi gjort i år är att vi i samråd med de nordiska friidrottsförbunden lagt till en nordisk landskamp. En satsning för att stimulera elitsatsningar på maratonlöpning där vi även ger prispengar.
– Från början tog vi den tidigare prispengsbudgeten och lade den på på landskampen, säger David Fridell. Många påpekade att det blev konstigt att inte utomnordiska löpare skulle få några prispengar. Vi insåg ganska snabbt vårt tankefel och har utökat budgeten för prispengar så att den ligger på samma nivå för vinst som tidigare år.

Olle Zetterberg vill dock inte höra på några argument från Stockholm Marathon-organisationen.
– Det är att bara att beklaga att Olle inte förstår att Stockholm Marathon är och vill vara ett breddarrangemang som når ut över hela världen, säger David Fridell. Det måste vara unikt att en företrädare för stadens turistorganisation aktivt motarbetar ett evenemang som genererar så många besök.

– Asics Stockholm Marathon kommer att även i år vara den folkfest den brukar vara och det uteblivna, utlovade, stödet kommer inte att negativt påverka årets lopp.
Däremot kommer detta i slutändan innebära att verksamheten i våra föreningar kan påverkas. Det är till dessa föreningar, och deras verksamhet för såväl ungdomar som några av Sveriges allra bästa elitfriidrottare, som överskottet från Asics Stockholm Marathon till fullo går.