Fråga coachen | Mat- och dryckintag innan långlopp

Tillbaka till frågor och svar

Mat- och dryckintag innan långlopp

Hej!

Jag ska springa min första mara i vår och är i full färd med att träna inför denna. Något som jag har funderat på är hur man bör lägga upp matintaget innan ett långlopp, såsom en halvmara eller en mara? Hur lång tid innan loppet kan och bör man äta? Vad kan/bör man äta? Sist jag sprang en halvmara sa min mage ifrån och jag är därför lite orolig för att detta kommer att hända igen. Vad gäller dryck tycker jag också att det är svårt att hälla i mig en massa innan ett lopp, eftersom det ofta leder till störande "kluckningar" under loppet.

/Elin

Svar:

Hej Elin!
Det finns ju lite tips om hur och vad man bör äta innan ett längre lopp men det är också mycket individuellt om vad som passar just dig. Det första, ät ingenting som du inte är van vid. Dvs prova inte något nytt som någon kanske rekommenderar. Ät inte de 2-3 närmsta timmarna innan start. Eftersom starten är på eftermiddagen så brukar jag själv äta en stor fruktost vid 9-10 tiden på morgonen sen en mycket lätt lunch, tex lite fil, musli och banan. Ca två timmar innan tar jag en banan till. Det passar mig.

Jag dricker vatten dagarna innan och tävlingsdagen. Jag har också upplevt det du skriver, att det "kluckar" i magen. Jag brukar hålla mig till vatten den första delen av loppet för att sen "gå över" till den sportdryck som finns i loppet och lite vatten.

Det är också en träningsak, detta med mat och dryck. Du lär dig efter något lopp vad som passar just dig. Det är svårt att tala om för andra löpare vad som exakt gäller.
En stadig frukost följt av något lättsmält till lunch brukar vara bra.

Hälsningar Peder

Besvarad av


Peder Lindberg

Besvarad 17 mars, 2008