Fråga coachen | Ont i ljumske och framsida lår

Tillbaka till frågor och svar

Ont i ljumske och framsida lår

Hej,

Springer i 4h-gruppen och följer det träningsprogrammet. Fick för ett par veckor sedan känningar av vad jag tror är muskelfästena kring ljumske och höft. Har lite svårt att beskriva känningarna. Har ont där benet "fäster" i bålen/överkroppen. Vid senaste passet med löpskolning och backträning övergick känningar till smärta och jag fick jag så ont att jag inte kan springa i nuläget. Ju ondare det gör desto mer smärta i höger framsida lår och mindre i ljumsken. Gör ont varje gång jag sätter ner höger fot. Ju stelare jag är, dvs ju längre jag suttit still, desto ondare känns det när jag börjar röra på mig. Börjar jag springa trots smärta gör det lite mindre ont när jag blir varm. Kan jag fortsätta springa trots smärta? Har ni tips på stretchövningar?

Svar:

Hej 4-timmars löpare,

aj aj, trist med onda, men i grunden finns det nog naturlig förklaring i överansträngning pga vinterunderlaget.
Får det läka ut, och sen bättre underlag tror jag det blir bra snabbt igen.
Personligen får jag själv lätt problem med ljumskar och högt upp framsida lår när det är vintrigt ute, därifrån grundar jag min teori.

Frågan om löpning eller vila är svår...rakt av borde jag rekommendera det "säkra" dvs vila tills det känns bra igen i "icke träningssituation".
Men är man igång med löpningen vet jag att man vill springa..och kan man bli bra utan helvila från löpningen är det givetvis att föredra. Så nu är jag "snäll" och tycker att du kan fortsätta springa om du känner att det inte blir värre efter varje löpning. -Om det blir värre, tycker jag du tar löphelvila och går till medicinsk kunnig personal och kollar upp skadan.
Kör lugn löpning, helst på underlag "utan släpp" och precis som du är inne på fokus på bra stretch i samband med att löpningen värmt upp muskulaturen. Svårt beskriva med ord olika stretchövningar, men helt klart är det bra om du får med både höftböjare och fram men även baksida låret. Se till att stretcha t även rygg och mage!
Stretcha "mjukt" utan smärta och ge det tid att nå ytterläget via flera stretchupprepningar på samma stretchövning. Kortare löpning = mer tid till grundlig men smärtfri stretch.
Hoppa tillsvidare över löpskolningen och även fartpass. Vill du ha kvalitativ träning kan du med fördel köra det alternativt, och håller igång löpningen via lättare distanspass och stretch.

Släpper det efterhand, vilket jag hoppas, kan du smyga in mer fartpass, långpass och sista när allt funkar göra en nystart (lätt intro) med löpskolningen.
Släpper det inte, ska du gå och kolla upp det och få hjälp att tex kolla ryggen så att du inte har fått ryggen i oharmoni pga inte helt normal löpning eftersom ljumskarna/infästningen tvingat dig till inte 100% norma löpning.

Kortfattat; testa spring på "lugnt" och grundlig strech: se om det succesivt blir bättre med löpningen. Blir det inte bättre; helvila från löpning, alternativ träning och kolla upp hos medicinsk personal.

Lite stretchtips här:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=321

Lycka till från Szalkai. Hoppas det släpper snart, och att du snart kan springa på snö och isfritt underlag!

Besvarad av


Anders Szalkai

Besvarad 25 februari, 2011