De stora maratonloppen växer igen

Asics Stockholm Marathon ökar med närmare 30 procent. Jämfört med samma tid inför 2016 års lopp är nära en tredjedel fler löpare anmälda. Veckan efter det att New York Marathon satt nytt deltagarrekord med 51338 löpare visar Asics Stockholm Marathon återigen ett ökat intresset efter ett par års nedgång.

Asics Stockholm Marathon har sedan starten 1979 varit ett av de största motionsevenemangen i Sverige och deltagandet i loppet ökade under många år successivt. Rekordet nåddes 2014 när nära 22 000 löpare var anmälda. Loppet har etablerat sig som ett av de fem största maratonloppen i Europa, men intresset har de två senaste åren minskat. Till 2016 års lopp var anmälningssiffran 17 180. Nu tycks trenden vända uppåt igen. I mitten av november var nära 8 800 löpare anmälda jämfört med 6 800 i fjol.

– De senaste 10-15 åren har sett en boom utan dess like inom motionslöpningen. Av ett stort intresse följer ofta större konkurrens, och i princip alla stora lopp i Sverige har de senaste åren haft svårare att locka deltagare. Därför är det nu så glädjande att vi ser att intresset ökar och deltagarantalet igen vänder uppåt, säger Daniel Almgren, vd för arrangören Stockholm Marathon Gruppen.

New York Marathon bröt trenden

Under Stockholms rekordår 2014 var det också marathonboom i USA där 550600 starter gjordes i maratonlopp. Störst var New York Marathon som med 50530 fullföljande blev världens genom alla tider största maratonlopp. 
Rekordet överträffades förra söndagen då 51338 sprang 2016 års New York City Marahton.

Det senaste året har samtliga stora traditionella lopp i Sveirge visat vikande deltagarunderlag.En anledning är konkurrens från en ny typ av lopp som har aetablerats I takt med att intresset för träning och löpning ha ökat. Gemensamt för dessa är att de tydligt erbjuder en upplevelse och utmaning utanför löpningen. Daniel Almgren ser detta snarare som en möjlighet än ett hot för de traditionella loppen:
– Fler som tränar, springer och deltar i lopp är positivt för oss. Den läxa vi har gjort är att mindre se löpare som en homogen grupp. Att tydligare försöka förstå vad som driver olika målgrupper att delta i motionsevenemang har hjälpt oss att locka nya deltagare.

Arrangörerna har även till 2017 års Asics Stockholm Marathon satsat på att genom nya kanaler nå nya löpare för att anta utmaningen som ett maratonlopp alltid är. Ulf Saletti som är projektledare för Asics Stockholm Marathon lyfter också fram loppets historiska särställning.
– Asics Stockholm Marathon den mest klassiska utmaningen du som svensk löpare kan göra. Vill du kunna kalla dig löpare ska du någon gång ha sprungit de drygt fyra milen längs Stockholms gator, och upplevt den magiska målgången på Stockholms Stadion, menar Ulf Saletti.

Mer om Asics Stockholm Marathon på loppets hemsida.