Följ med Szalkai på nya maratonbanan

Här ovan kan du se nya bansträckningen för ASICS Stockholm Marathon 2018. 42195 meter genom sju av Stockholms stadsdelar och där nu loppet på allvar tar sig in i folkmyllret på Södermalm.
– Det här är en del av banan som jag tror kommer att bli tuff men rolig, säger maratoncoachen Anders Szalkai som varit med i processen att ta fram den nya bansträckningen.

Borta är tvåvarvsbanan och som utlovat är upprepningarna färre även om löparna på vägen hem efter Västerbron vid 35 kilometer kommer att känna igen sig. 
För Västerbron är kvar. Den 650 meter långa och 30 meter höga bron har i alla år gett en fantasisk vy över Stockholm men har också varit kraftprovet alla pratat om. Men till skillnad mot tidigare ska nu bron passeras endast en gång. Den kommer vid 33 kilometer efter banans mest kuperade kilometer på Södermalm.
– Det är en utmaning för löparna, en utmaning som kommer att vara tuff men rolig också, säger Anders Szalkai.

Sedan starten av Stokholm Marathon 1979 har banan egentligen bara tangerat Södermalm, Stockholms största stadsdel, med bansträckningen längs Söder Mälarstand. 
2018 års banan tar en ordentlig tur genom den folkrika stadsdelen (här bor 125000 människor). En del av svängen gjordes redan 2017 på grund av arbetena med Slussen,
– Det kortare avsnittet på Södermalm var av deltagarna mycket uppskattat tack vare den goda stämningen. Nu när vi rör oss över ännu fler delar av Söder hoppas vi att deltagarna får samma fina mottagande, säger Daniel Almgren, vd på Marathongruppen. 

Stockholm är ett av Europas äldsta riktigt urbana maratonlopp. Att vara ett renodlat citylopp har varit viktigt för oss
Ulf Saletti

Den stora banändringen kommer lagom till att ASICS Stockholm Marathon firar sitt 40:e lopp lördagen 2 juni 2018. 
– Stockholm är ett av Europas äldsta riktigt urbana maratonlopp. Att vara ett renodlat citylopp har varit viktigt för oss när vi har jobbat fram den nya banan, säger Ulf Saletti, projektledare på Marathongruppen. 
– Vi har haft ett bra och nära samarbete med polisen och Trafikkontoret på Stockholm stad vid planeringen av banan. Eftersom vi inte kan stänga av hela Stockholm under så många timmar blir det ofrånkomligt att löparna springer vissa sträckor två gånger, men vi tror inte det kommer att störa. Det känns riktigt kul med den nya banan och vi har fått väldigt positiv respons. Vi har dessutom många planerade aktiviteter längs banan som kommer att ge mycket extra energi till löparna.