Många mål att träna för i sommar

Kanske vill du bli snabbare, kanske vill du springa längre – eller så handlar det om att motivera dig och hålla igång löpningen över sommaren.
Vad än målet med din löpträning är så finns det mycket att välja på. Här är några tips från det smörgåsbord av träningsprogram och mål som finns på trana.marathon.se.


SOMMAR-PROGRAMMET


I form för 5 km på tio veckor

Fem kilometer är en distans som alla kan träna för. Ett bra första mål för de som vill komma igång med löpträning. Tillfälle att testa hur man klarat träningen finns i bland annat Bellmanstafetten i slutet av augusti.
Men även om man klarat Göteborgsvarvet eeller ASICS Stockholm Marathon så kan träningen för halvmilen vara ett sätt att förbättra snabbheten – och på sikt springa snabbare på längre sträckor.


SOMMAR-MARATON


Klara ett riktigt långt lopp på kort tid

Är man igång med löpträning och vill avsluta sommaren med en riktigt lång utmaning så har här maratoncoachen Anders Szalkai gjort ett komprimerat upplägg. Målet som vi satt upp är nya Jönköping Marathon, men kanske kan det här också vara grunden för träningen till Ultravasan 45 eller något fjällmaraton.

 


TJEJMILEN-TRÄNING


Inspiration för att klara Tjejmilen bra

I april började Tjejmilen-träningen, men alla som redan är igång med sin löpning eller annan konditionsträning kan hoppa in direkt. Kolla gärna grundprogrammens olika upplägg innan du väljer. Med betalprogrammen får du allt det där extra – detaljerade instruktioner dag för dag och tillgång till ett 40-tal instruktionsvideor som visar olika träningsmoment.


HALVMARATON-TRÄNING


Siktet inställt på Stockholm Halvmarathon

Höstens stora halvmaratonlopp avgörs lördagen 9 september. Ett lopp i centrala Stockholm med start och mål framför riksdagshuset. Anders Szalkai har gjort träningsupplägg på sju olika nivåer. Här finns ett snudd-på-eiit-program, och en tät trappstege med nivåer att välja mellan.


LIDINGÖLOPPS-TRÄNING


15 eller 30 km – så klarar du Lidingös backar

Programcoachen Magnus Bergman är expert på att lösa terränglöpningens svårigheter. Med pass som Bergmans-backe och andra specialare går det att förbereda sig för den krävande terrängbanan på Lidingö. TCS Lidingöloppet avgörs lördagen 23 september. 


HÖST-MARATON


Med New York eller annan höstmara som mål

Med inte mindre än nio olika nivåer har programcoachen Anders Szalkai gjort upplägg för maratonträning som räcker hela sommaren och hösten. i upplägget är New York Marathon söndagen 5 november slutmålet. Men den som vill kan pussla själv för att få ihop träningsveckorna till en annan höstmara.