Träna för halvmaran i Göteborg med Szalkai

Hur mycket behöver man träna för att klara halvmaran i Göteborg?
– Ett halvmarathon är 21,1 km och de flesta som börjar träna i tid har inga problem att fullfölja loppet, säger träningsexperten Anders Szalkai.
– Men det handlar också om ambitionsnivå, vill man förbättra sig och ha den sköna känslan att orka springa hela vägen så är det hög tid att sätta igång nu.

Det är bra att komma igång med löpträningen nu så att man får en kontinuitet och kan hänga med när träningen i mars och april blir mer intensiv

Med 18 veckor kvar till GöteborgsVarvet startar 2017 års träningsprogram på Marathon.se.
Måndagen 16 januari är det programstart. Det finns träningsprogram på sex olika nivåer.
De olika nivåerna har skräddarsydda upplägg efter målsättningen i loppet.

  • Springa på 1.30
  • Springa på 1.40
  • Springa på 1.50
  • Springa på 2.00
  • Springa på 2.10
  • Klara loppet.

Anpassade farter

Det skiljer i antal pass, distanslängd men särskilt i fart mellan de olika nivåerna. Upplägget är noga övervägt och utvärderat av Anders Szalkai som under mer än tio års tid specialiserat sig på löpträning för gemene man. Med hjälp av den feedback han har fått från tusentals löpare och den gedigna bakgrunden med examen från GIH och egen lång karriär har Anders Szalkai en unik kunskap och kännedom om löpträning även för motionärer och nybörjare.
– När det gäller Göteborgsprogrammen har jag under åren korrigerat vissa farter och upplägg efter feedback jag fått och efter utvärdering kring programmen och utvärderingar med den stora träningsgruppen TSM Running som utöver maratonträningen även har halvmaratonträning.
Eftersom jag vill vara detaljerad i varje pass så är det viktigt att hitta det som fungerar bäst.
– För en halvmaratonlöpare gäller det först och främst att orka distansen - när man sedan ska börja träna för att springa snabbare är intervaller och andra träningsformer viktigt.

Totalt handlar det om ett trettiotal olika träningsmoment som finns i det videoarkiv som hör till programmen.
– Alla träningsmoment används inte men kan kanske ge inspiration om man vill testa, men när det gäller att visa olika teknikövningar så funkar det nog bättre på video än med bild och text, säger Anders Szalkai.

Vilken ambitionsnivå ska man då välja när man väljer program, hur ska man tänka?
– För många räcker det att få överblicken i tablån ger när det gäller antal pass per vecka med mera. Vill man få en mer detaljerad guide så finns det beskrivningar för varje nivå kring vad som krävs för att hänga på mot just det specifika tidsmålet.

Mer om Göteborgsvarvet 2017