Sju nyanser av halvmaratonträning

Halvmaraton är en utmaning. Inte minst för coachen Anders Szalkai som hittar nyanser i hur en motionär och en snabblöpare ska träna.
Vad? Är inte halvmaraton lika långt för alla, vare sig det är i Göteborg eller i Stockholm Halvmarathon?
– Det handlar om löptid, säger Anders Szalkai som ledtråd inför starten av träningsprogrammen för höstens stora halvmaratonlopp den 9 september.

Anders förklarar sina tankar:
– Ett halvmaratonlopp kan vara ett överkomligt och inspirerade mål för många oavsett vilken bakgrund man har som löpare. Det är lite tuffare än ett 10 km lopp om man ser till sträckan, men samtidigt inte samma press att verkligen ligga på max som man måste ha på ett 10 km lopp om man jagar tider.
– Jämfört med maratonsträckan krävs inte alls lika långa långpass i träningen och återhämtningen efter och känslan under kommer vara behagligare om man har tränat bra.

Kort sagt det perfekta, men ändå utmanande målet för många.
Med 20 veckor kvar startar sista veckan i april träningsprogrammen för höstens stora halvmara, Stockholm Halvmarathon. Liksom tidigare år är det Anders Szalkai som fortsätter att coacha. Han kommer även att ansvara för den träning som löpargruppen TSM Running har med inriktning mot höstens stora halvmara.
– Min förhoppning är att programmen ska ge träningsinspiration och motivation som sträcker sig över resten av våren och sedan hela sommaren, säger Anders som sedan mars även är ny chefredaktör för Runner's World. 

Träningsprogrammen finns på sju nivåer. Från lätt till hård, från löparen som vill klara sträckan utan tidsmål till så snabba tider som 1.20.
– Nyckelpasset i alla programmen är långpassen, även om just det passet blir viktigare ju längre tid man tänker sig ha på sina 21,1km.

Grundprinciperna

  • Ju snabbare tid man tänker sig att man ska springa ju viktigare blir det med pass med fart i.
  • Alla program har som mål att guida dig i, utifrån den nivå du väljer, och ge variation som gör träningen rolig och utvecklande.
  • Träningsmixen utgår från filosofin att alla, oavsett nivå, kan träna löpningens olika moment.