Szalkai guidar i halvmarans tuffa del

Banan i Stockholm Halvmarathon är mestadels lättlöpt. Men efter 17 kilometer kommer banans prov, ett 600 meter lång backe. Det är inte bara motlutet som gör att väggen kan komma här. Träningsexperten Anders Szalkai förklarar svårigheterna och hur man klarar av dem i videon ovan.

Ligger man redan tidigare på gränsen och fortsätter att hålla farten så kommer man att dra på sig mjölksyra i slutet av backen.

Backen upp från Hornstulls Strand, genom Tanto och uppemot Ringvägen på Södermalm har en stigning på 15 meter.
I 2015 års lopp springer man några meter till på Hornsullsstrand innan man svänger uppåt. En banändring som gjorts för att få ut banlängden till 21098 meter när banan kortats av vid Torsgatan (se separat video).

– Ligger man redan tidigare på gränsen och fortsätter att hålla farten så kommer man att dra på sig mjölksyra i slutet av backen. Benen stumnar och man kommer inte att kunna ha nytta av de flacka och lättlöpta partierna där man annars kan tjäna tid, säger Anders Szalkai.

Rådet är att dra ner på farten och inte försöka hålla en jämn kilometertid mellan 17 och 18-kilometers-skyltarna. Något som kanske särskilt gäller snabbare löpare med sluttider upp till 1.40-1.45 som ofta springer helt jämnt loppet igenom.

För löpare som har en måltid på eller över två timmar finns det ytterligare anledning att ta det lugnt efter Hornstullsstrand. Hit kommer man efter att ha sprungit cirka 1.30-1.40 - alltså så länge att energin i musklerna börjar eller kanske till och med är slut. Det är detta fenomen, om vi får kalla det så, som i löparsammanhang brukar kallas för Väggen.

Utan lokal energi i musklerna går det långsammare och med motlutet i backen blir det dubbelt jobbigt.
– Korta ner på stegen, och varva mellan att gå och springa den här delen, säger Anders Szalkai.

När vi ändå är inne på svårigheter så finns det ytterligare en sak som kan slå till här:
– Har man inte druckit ordentligt och det är varmt så kan man börja närma sig den punkt där man har förlorat så mycket vätska att det allvarligt påverkar prestationen.

Det finns visserligen en vätskekontroll vid Hornstulls Strand men det är försent att börja dricka här. Bäst är att ta en eller två muggar i alla vätsekkontroller och inte försöka dricka ifatt när man har kommit så långt så att det endast är fyra kilometer kvar till målet.

– När man klarat av de dryga två kilometerna upp till toppen på St Paulsgatan får man sin belöning, säger Anders Szalkai. Nerför Götgatsbacken är det lättlöpt och sedan helt flackt in till målet framför Riksdagshuset.