Så påverkar halkan träningsfarten

Varning för halka – dra ner på farten.

Halt och slipprigt underlag gör det svårt för löpare att hålla farten. Utan dobbar och med dåligt underlag handlar det om så mycket som 15-20 sekunder per kilometer.
För alla som följer träningsprogram med riktfarter gäller det att räkna om och sänka farten.

Ett exempel från vintern är Hjalmar Sköldefors vanliga träningspass runt Södermalm i Stockholm. I  loggen från Garmin 235:an har vi hämtat två olika vinterdagar. Ena dagen med barmark, andra dagen med en del snö och is. Samma skor, samma runda. Även snittpulsen på rundan är densamma, 151 slag per minut.
Två för Hjalmar vanliga distanspass i grundträningen för 2017 års säsong.
Skillnaden i fart är dock ganska stor:
Milrundan i halka gick en och en halv minut långsammare än den på barmark. Snittiden i halkan var 4.28 minuter per kilometer mot 4.13 på barmark. Men ansträngningen och pulsen alltså lika.

– 10-20 sekunder per kilometer också min känsla för hur mycket halka kan påverka farten, säger Anders Szalkai.
– För alla som följer träningsprogram med riktfarter gäller det att anpassa och dra ner på farten annars riskerar passet helt enkelt både att bli för jobbigt och inte få avsedd träningseffekt. 

Nej, ett distanspass ska inte köras på max bara för att man ska klara träningsfarten. Rådet är alltså att i halkan:

  • dra ner på farten 10-20 sekunder per kilometer
  • kolla och jämför pulsen (om du har tillgång till pulsmätare) mellan olika pass för att hitta olika ansträngnings- och pulsnivåer.
  • Inte för att du i halkan inte kommer lika långt som annars, Har du en halvtimme kanske du inte kommer lika långa som annars, men träningseffekten kommer att vara lika bra.

Hur ska man då tänka på långpassen?
– Man kan springa på tid istället för distans, men eftersom vi löpare ofta räknar kilometer har jag valt att vi i TSM Running ska springa de kilometer som står i träningsupplägget. Det är ju en progression i ökningen av antal kilometer i träningsprogrammen och många blir taggade att springa lite längre varje vecka. Däremot drar vi ner på farten om det är halt, säger Anders Szalkai som delar sitt arbete med att vara träningsexpert på Marathon.se med att vara ansvarig för träningen i Sveriges största löpargrupp, TSM Running.  

Mer om Vinterträning