Felmeddelande

  1. Warning: include(misc/ui/images/ui-icons.png): failed to open stream: No such file or directory in include() (line 529 of /mnt/persist/www/marathon.se/build-assets/partials/symlinks/sites-default/settings.php).
  2. Warning: include(): Failed opening 'misc/ui/images/ui-icons.png' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php-5.6.40/lib/php') in include() (line 529 of /mnt/persist/www/marathon.se/build-assets/partials/symlinks/sites-default/settings.php).

”Jag älskar variationen och endorfinerna”

Möt löparen Anna Lissjanis. Fyrabarnsmamman som inspirerar och peppar många av oss till mer och bättre träning. Hon gillar backintervaller för pulsen och känslan av power. Innan ett långpass laddar hon gärna med glass.

Vem är du?
Jag heter Anna Lissjanis och är 42 år. Jag bor i Stockholm med mina fyra barn, Hugo 15 år, Hampus 13 år och tvillingarna Junior och Jonna 9 år. Jag är chefredaktör på webbtidningen SportHälsa, personlig tränare och bloggare/influencer inom träning och hälsa.

Hur länge har du löptränat?
– Jag har tränat löpning sen jag var 7 år, som försäsongsträning inför längdskidperioden under min uppväxt i Jämtland. Det var där i Jorm smaken för att av egen maskin ta sig fram växte fram. Där kämparskallen, den härliga känslan, endorfinerna och upptäckten att ”det här är en sport jag KAN!”, grundades.

Vilken löpträning gör dig lyckligast?
– Svårt eftersom alla pass gör mig lycklig på olika sätt, men jag väljer backintervaller. Eftersom jag även gillar styrketräning är det här en perfekt mix av powerkänslan jag får av att träna tungt med puls och fart vid löpning. Ja, plus själva effekten – att på ett relativt skonsamt sätt för exempelvis knän förbättra konditionen och bli en starkare löpare. Få lätthet till andra löppass.

Vad vill du bli bättre på i din löpning/träning?
– Kanske tråkigt svar, men jag är nöjd med min nuvarande nivå. Tränar inte prestationsinriktat längre, men gillar ändå att utmana mig med olika typer av intervaller och distanser. Mycket för att jag älskar variation, endorfinerna och själva upplevelsen kring passen.

Vem är din förebild inom löpning/träning?
– Många, men en stor förebild är Elmina Saksi som bl.a. bloggar hos oss på SportHälsa, är ASICS FrontRunner och idrottslärare. Hon är en jordnära, positiv och duktig löpare med fantastiska tider i flera lopp. Framför allt beundrar jag henne eftersom hon lyckas kombinera livet som 3-barnsmamma med sin träning och satsning på olika lopp så bra. Dessutom bjuder hon på mycket bra övningar i sin Instagramkanal.

Vad uppskattar du mest hos en träningskompis?
– Att man kan skratta ihop och peppa varandra. Jag tränar crossfit ihop med min vän och kollega Ewelina. Ingen av oss är värst tävlingsinriktad, men har alltid roligt – det är absolut viktigast när jag tränar med vänner. Löpning kör jag oftast själv nu, men har haft långpasskompisar i olika perioder, till exempel Terese Alvén. Hon är enormt saknad på många sätt. (Terese gick bort i cancer för ett och ett halvt år sedan – endast 37 år gammal. Reds anm.)

Vilken löparpryl klarar du dig inte utan?
– Skor är såklart nr 1, mina favoriter just nu är ASICS GlideRide EDO Tribute, men annars hörlurar. Jag älskar att försvinna in i musik när jag springer.

Vad äter du helst innan ett långpass?
– Jag föredrar att springa direkt på morgonen, utan så mycket som "skumpar runt" i magen. Därför startar min uppladdning redan kvällen innan, med kolhydratrik mat och gärna glass. Och direkt innan äter jag något lätt, t.ex. en banan eller smoothie med extra protein. Springer jag riktigt långt har jag även med mig sportdryck i ett vätskebälte.

Vilket ord representerar bäst det du känner för löpning?
– Frihet! Helt klart. Som jag nämnde vid begynnelsen av min löpträning var det den känslan, att utan en massa utrustning ta sig fram (typ "flyga") av egen maskin, näst intill var- och närsomhelst.

Vilket mantra tar du till när det är tufft på träning/tävling?
– Jag tänker "lätta fötter" och scannar av kroppen. Känner efter om jag kan slappna av mer i kroppsdelar där jag är trött för att låta andra ta över, om jag behöver fördjupa andetagen för att syresätta och eventuellt sänka tempot för att orka på sikt.

Vilken är den bästa effekten som löpningen har haft på dig?
– Oj, så mycket. Att jag får så mycket kraft till allt annat i livet rent fysiskt, men även mentalt. Aldrig får jag så bra idéer och aldrig är jag så fokuserad som efter en löptur.

Vilket var ditt senaste lopp – och hur gick det?
– Mitt senaste var Tjejmilen 21k 2019 och det gick bra. Inte som i att jag slog något rekord, men att jag fick en bra upplevelse i stort, en glädjekick och massor av energi. Jag vet inte om det har med åldern att göra eller antal lopp i benen, men oavsett löpform blir jag mindre stressad inför ett race för varje gång – och nöjd efter. Förmodligen också efter åren med på tok för hög press på mig själv, att jag hellre vill träna och köra lopp av ren glädje.

Vilket är ditt nästa lopp?
– Ingen aning. Jag hade en startplats till Helsingborg Marathon i år, men det loppet blev inställt som så många andra. Nu är det bara att hoppas att allt rullar igång som vanligt snart, både löplopp och allt annat i samhället.

Hur påverkar coronapandemin din löpning?
– Det är i alla fall EN sak som är positiv i det annars tråkiga med Coronapandemin – att min träning går så bra. Jag är korttidspermitterad och har därför kunnat lägga mer tid på den sen ett tag tillbaka, vilket har gett resultat. Löpsteget känns lättare och jag njuter av att komma ut i naturen och pausa hemmakontoret eller andra sysslor en sväng. Så nu är det bara att hålla mina 2-3 pass i veckan även fortsättningsvis för att bevara det här flytet fortsättningsvis, men någon Pandemin är jag gärna utan.

Berättat för Kristina A Lager

Följ Anna på insta @annalissjanis
Läs Annas blogg på annalissjanis.se

 

Mer om Veckans löpare