2024 ser ut att bli ett nytt rekordår för adidas Stockholm Marathon

Efter flera års nedgång, bland annat beroende på pandemin, ser trenden ut att ha vänt, och det rejält. Årets adidas Stockholm Marathon kan bli all-time-high deltagarmässigt.

I början av 2010-talet gick det otroligt bra för motionsloppen – inte minst för adidas Stockholm Marathon. Loppet 2012, som senare blivit känt som det kallaste genom tiderna, blev fullt redan i slutet av 2011. Och 2014 noterades rekordsiffran 22 500 deltagare.

Sedan vände trenden och de flesta motionslopp tappade i deltagarantal. När pandemin kom blev situationen riktigt tuff. Nu, ett par år efter pandemin börjar det se betydligt ljusare ut.

– Vi har haft svårare än vi trodde med att komma tillbaka efter pandemin. Men nu börjar det se riktigt bra ut. Det kan bli det största adidas Stockholm Marathon, säger David Fridell, verksamhetschef på Marathongruppen.

Den 1 januari i år hade 12 500 personer redan anmält sig, vilket är 37 procent fler än vid samma tidpunkt i fjol och det finns tecken som tyder på att anmälningarna kommer att accelerera.

– Efter pandemin har deltagarna tenderat att anmäla sig relativt sent till loppen. Om det är så även i år kommer vi att se en acceleration och närma oss det största adidas Stockholm Marathon. Det ska mycket till för att vi inte kommer upp till 20 000 – och vi kan rent av nå 23 000 deltagare.  

Men det är inte bara adidas Stockholm Marathon som har vänt trenden. Lopp som Ramboll Stockholm Halvmarathon och Tjejmilen som i år firar 40 år har ökat antalet anmälningar stort jämfört med förra året.

Vad tror du att uppgången beror på?
– Den är inte helt lättförklarlig – men det vi har sett efter pandemin är att de lopp som hämtat sig snabbast är de stora klassiska loppen. Lopp där det finns en stark tradition. När det gäller adidas Stockholm Marathon är det spännande att vi har lockat en yngre målgrupp. Efter pandemin tappade vi en del 40-55-åringar – nu är det 20-30 åringar som ökar mest. Många av dem har föräldrar som sprang maran under den  boomen för cirka 20 år sedan. Det kan vara en del i det hela, att det är en tradition som går i arv.

– De yngre verkar triggas ännu mer av den självförverkligande biten och den stora prestation det innebär att springa ett maraton eller halvmaraton. Det är något vi har jobbat hårt med i vår kommunikation och det har lyckats. Vi har också en väldigt stark samarbetspartner i adidas som har varit en stor del i att vi lyckas nå de yngre.

Planerar ni att sätta ett deltagartak?
– Vi vill möjliggöra för alla som vill springa att få göra det. Det är klart att det är en stor skillnad från förra årets knappa 17 000 deltagare till eventuella 23 000 deltagare. Vi behöver tänka till kring flödet, det kan till exempel bli tal om ett tredje startskott istället för två.

Även om adidas Stockholm Marathon inte kommer att stänga anmälan kan det ändå vara en bra idé att anmäla sig nu. Fram till den 14 januari får du som anmäler dig ett träningsprogram på köpet – programmet finns för olika tidsmål och sträcker sig ända fram till loppet. Dessutom kommer priset på en startplats höjas rejält den 12 februari.

Vilket är ditt drömscenario för adidas Stockholm Marathon 2024?
– Det vore så viktigt inte bara för loppet utan för hela branschen om vi får ett riktigt bra år – det inger hopp. Årets lopp är det 45:e och det vore ju fantastiskt om det blir det största – tänk att få slå ett nytt rekord. Och apropå rekord, ett nytt banrekord på herrsidan på under 2.10 vore pricken över i:et.

Av Kristina Lager

 

Mer om Tävling