Lovisa Lindh känner medvind igen efter segern i inomhus-SM – så tränar hon just nu

Lovisa Lindh har haft några struliga år efter det stora genombrottet och bronsmedaljen vid EM i Amsterdam 2016. Efter en fantastisk säsong 2017 då hon bland annat sprang 800 m på det svenska rekordet 1.58.77 så har hon haft två stressfrakturer som har satt stopp för utvecklingen. Nu är Lovisa tillbaka och närmar sig med stormsteg nya höjder. Spring Snyggt - med Jesus och Manne fick en pratstund med medeldistans-stjärnan.

Du har precis kommit in från ett hårt pass, vad kördes? 

- Idag har jag kört 400, 200, 200, 300 meter gånger två i 800-metersfart. Ett hårt och mycket bra pass som jag körde med min nya träningspartner Selina Buchel. Vi har varit väldigt jämna på mästerskap och lopp så det är mycket bra sparring. 

Du är svensk rekordhållare på både 800 meter och 1000 meter och har dessutom sprungit 1500 meter. Efter bronset i Amsterdam 2016 och din fantastiska säsong 2017 så har du haft några tuffa år. Vad är statusen nu? 

- Ja det får man verkligen säga, några ganska tuffa år som har återspeglats på resultaten. Just nu så befinner jag mig mitt i en inomhussäsong där jag laddar inför inomhus-EM. Nu har träningen rullat på felfritt sen i höstas utan skador och känningar. Öppningen på denna säsongen var faktiskt min snabbaste någonsin så det är lovande. Både för utomhussäsongen och för stundande I-EM i Torun. 

Du gjorde 2.02 i Metz, och vann precis inomhus-SM ganska överlägset. Hur viktigt var det formbeskedet? 

- De passen jag har kört inför har bara gått bättre och bättre. Det är alltid nervöst första loppet, speciellt efter sommaren där jag sprang väldigt dåligt och jag sökte svar. Inför just första loppet så försökte jag bara tänka på gränsen, som enda mål vilket var 2.05. Då kunde jag springa avslappnat då jag visste att benen skulle greja mer än så och jag hade mycket kvar på slutet. Känslan var att det äntligen är medvind igen. En väldigt skön start på året. 

Det är väldigt många som har lyft sig detta året, hur viktig är inomhussäsongen för dig? 

- Jag har egentligen aldrig haft ett jättefokus på inomhussäsongen. Det är slitsamt att springa inomhus och det är oftast ute man vill prestera. Självklart gör man fortfarande förberedelserna för att kunna prestera så bra som möjligt. De förberedande passen är roliga men det är en ganska så kort process kontra utomhus. 

Vad är den största skillnaden på att springa ute mot inne? 

- Det är ganska så stor skillnad på mina rekord inne kontra ute (1.58.7 mot 2.01.3). Det är så mycket svårare att komma in i det där flytet som man kan hitta ute. Det är kurvor, trängsel och stök. Tror jag kan springa lite snabbare inne men mitt pers ute är nog lite bättre ändå. 

Har du ändrat träningen något sedan du kommit tillbaka från skador? 

- Jag har nog inte gjort några drastiska förändringar, jag har väl gjort lite på detaljnivå men huvudgrejen är att jag har kunnat springa ganska ostört sedan i höstas. Kontinuiteten är det viktigaste. 

Jag har aldrig begrundat att lägga ned. Jag var som allra bäst när jag blev skadad, sen tog det tvärstopp. Det gör att jag känner att jag har mer att få ut för att hindret kom när jag var på topp.
Lovisa Lindh

Vi har hört att längre sträckor inte är något som lockar, betyder detta att du inte kör så mycket överdistans på träning heller? 

- Haha, jag tror att när jag sa det så var frågan om jag ville springa maraton och det är ju ganska så rejält stor skillnad mot medeldistans. Längre än 1500 är nog inte min grej dock. De pass som är bäst för mig är när jag springer med syra i 800-metersfart. 

Nu är du på väg tillbaka, det är ett OS i år, den jobbiga perioden du haft – hur har du jobbat för att ta dig tillbaka? 

- På ett sätt så är man glad så här i efterhand att man inte kände till skadorna innan de kom. När man tittar tillbaka på det, två stressfrakturer och lite annat där emellan, så hade det givetvis varit mentalt påfrestande. Jag har aldrig begrundat att lägga ned. Jag var som allra bäst när jag blev skadad, sen tog det tvärstopp. Det gör att jag känner att jag har mer att få ut för att hindret kom när jag var på topp. Jag blev aldrig gradvis sämre och sämre. Jag har bara fokuserat framåt och på mästerskap som jag älskar att vara med på. 

Kan du ge en inblick i hur din träning ser ut för dig som är utpräglad syralöpare?

-  Syrapassen kräver mycket återhämtning. Jag har nog legat på ganska hög volym för att vara 800-meterslöpare. Jag har ju haft en del skador så ibland har det blivit mycket upp och ned. Nu har vi nog legat på en något lägre volym per vecka men har kunnat springa på den väldigt länge. Jag kör inte den typen av pass som jag gjorde idag på hösten, då blir det mer lång tröskel och distanser. 

Hur har det varit att förlägga mycket av träningen i Schweiz? 

- Just idag har vi 15 grader och sol, så jag ska absolut inte klaga. Sen har jag märkt att vi Sverige är väldigt bortskämda med inomhusfaciliteter. Här nere har vi två inomhushallar medan vi i Sverige har cirka 30 stycken.. Jag har fortfarande Göteborg som bas men det blir mer och mer här nere nu i och med att tränaren och Selina är här. 

Vad är ambitionen nu på det stundande inomhusmästerskapet? 

- Det är många som har sprungit väldigt bra i år, framförallt britterna verkar vara i väldigt bra slag i år. Jag ska bara njuta av att få vara med på mästerskap igen och springa så smart det går. Sen får vi se hur långt det räcker. 

När vi har så här duktiga löpare med oss så brukar vi vilja ha ett tips på pass, kan du rekommendera något som ger en inblick i din träning? 

- Vi tar det jag körde idag, detta är väldigt specifikt för 800 meter: 400, 200, 200, 300 meter gånger två. 58-59 på 400 meter, 29-30 på 200 meeter, 44-45 på 300 meter med lång vila. Det kan man ju prova på om man känner för det, haha! 

 

Stort lycka till på inomhus-EM Lovisa! Hör hela intervjun med Lovisa i podcasten Spring Snyggt - med Jesus och Manne. 

Mer om Träning