Mentala coachen: "Våga vara långsiktig och våga komma tillbaka. Man ska se motgångar som något positivt."

Stig Wiklund är och har varit mental tränare till flera av landets bästa skidåkare. De han har jobbat med har totalt tagit över 260 SM- VM- och OS-medaljer. Efter att ha varit med i Spring Snyggt - med Jesus och Manne första gången förra året så var Stig med igen i veckans avsnitt för att svara på lyssnarfrågor och tala om värdet av att jobba med den mentala delen kopplat till träning och tävling. Viktigt för såväl elit som motionär.

Välkommen tillbaka Stig!  Vi har tänkt mycket på det du sa förra gången, att man gör det för att man vill inte för att man måste. Det har hjälpt! 

– Stort tack kul att få vara med igen. Du är inte den första som säger det. Jag tror att det är väldigt viktigt att träna sig till att bli bekväm i det obekväma. I det bekväma sker ofta ingen utveckling. Hjärnan är bekväm så när det uppstår ett motstånd sker ofta ett flyktbeteende. Detta måste man få bort. Bli bekväm i det obekväma. 

Möts du mot någonsin av ett motstånd mot att jobba med den mentala biten. Att folk inte riktigt förstår vad det ger? 

- Absolut. Någonstans vill man kanske inte inse att det krävs en insats för att ta ett steg vidare. Då är det lätt att man hemfaller åt flyktbeteenden som känns bekvämare för stunden. Man tror nog ofta att det är lätt, i synnerhet om man är en talang, att göra saker. Men när det börjar ta emot så är det nog ännu större chans att man börjar glida undan och istället hamnar i en nedåtspiral. Precis som du måste träna för att bli bättre på löpning eller skidor, så måste du öva för att bli starkare mentalt och bekvämare i att ha det obekvämt. 

Hur gör man för att utvecklas i sin mentala träning? 

- Jag är väldigt förtjust i det amerikanska begreppet "grit". Det jag ofta upptäcker med folk jag har jobbat med och människor som ringer till mig är att man ofta vill att saker ska ske helst igår. Grit innebär alltså att du måste köra ned huvudet och jobba under en längre tid. Det serveras inte direkt till dig. Man glömmer långsiktigheten, det där måste man ha med sig. Motgångarna under resans gång är en del i att bli bättre. Många yngre som jag jobbat med kan bli riktigt nedslagna efter en kort period av motgångar. Karriären är lång, se till helheten inte bara nuet. Våga vara långsiktig och våga komma tillbaka. Man ska se motgångar som något positivt. 

Behöver man motgångar för att lyckas? Är ditt jobb extra viktigt under motgångarna? Har du något som du predikar extra mycket då? 

- Jag brukar försöka identifiera drivkraften och passionen då. Se misslyckanden som ett sätt att öva på det man är sämre på. Jag har jobbat med Johan Olsson i över 20 år och varje gång han blev skadad, kom han tillbaka starkare. Han lärde sig att det är då han kunde göra annat för att utvecklas. Jag tänker så själv ibland, jag brukar säga till frun "jag ska gå ned till heltid när jag blir 90 år.”  Man ska alltid tänka att man kan bli bättre, det förhållningssättet drar dig framåt. 

Vi har fått en hel del lyssnarfrågor som vi tänkte ta med dig, här är en som undrar: "Finns det några strategier för att träna hårt och pressa sig? Till exempel springa 10 x 1000 meter i tuff fart?"

-  Jag vill börja med att poängtera att jag inte är någon fysisk tränare och lägger mig aldrig i träningsupplägget för en individ. Mentalt tycker jag att man ska träna sig i att lära hur man funkar under olika scenarier. Ofta kan det vara så att man bara har ett utgångsläge eller en plan. Lägg upp fler, måla upp olika handlingsplaner för olika känslor eller utfall. Det är en svår fråga, jag tycker man måste lära sig att känna efter hur kroppen funkar. Har man ett starkt personligt driv så kan man förstöra för sig själv genom att träna för mycket. Det är en balansgång för att inte bli skadad. Nyckeln är att finna sig själv och lära sig var gränsen går. Det måste man lära sig både mentalt och fysiskt. 

En annan fråga: "Vad utmärker en mentalt stark idrottare enligt Stig? Kan alla bli mentalt starka?"

- En komplex fråga. Tidigare tänkte jag att alla kan lyckas och alla kan bli världsmästare. Så tänker jag inte idag. Det jag tycker är viktigt som jag tror kan avgöra det hela är - våga vara långsiktig, överskatta inte vad som kan göras på kort sikt och underskatta inte vad som kan göras på lång sikt, förstå att motgångar föder framgång. Fokusera på det du är bra på. 

Precis som du måste träna för att bli bättre på löpning eller skidor, så måste du öva för att bli starkare mentalt och bekvämare i att ha det obekvämt.
Stig Wiklund

Finns det mentala talanger på samma sätt som det finns fysiska talanger? Underskattar vi betydelsen av mental talang? 

- Jag får ofta in personer mellan 16-18 år som har ambitionen att bli bäst i världen. Då brukar jag säga: ska du bli en mästare så ska du ha bra människor runtomkring dig. Jag tror att man ska se till så att man har positiva människor runt sig som hjälper till när det blir svårt. Detta betyder tuffhet men också stöttande. Det är något som jag har sett hos de flesta som lyckats. Sen tror jag väldigt mycket på att träna upp det långsiktiga. Och tränas i att hantera motgångar på samma sätt som man tränas i att hantera framgång. Medvetna val och disciplin är så klart också centrala. Vill man bli bäst i världen så handlar det så extremt mycket om just det där med att uppskatta det obekväma, att bli bekväm med det. Det är en så otroligt viktigt komponent. Med Johan Olsson så tränade vi på att träna när det var som hemskast. I regn och rusk, då gav han sig ut och körde extra mycket. Ta vara på de obekväma situationer. 

Hur kan man applicera detta som motionär? 

- Jag sätter upp några mål varje år som jag sätter upp. Går det tungt så tänker jag - "gud vad bra, nu vet jag att jag får ut något här". Tänk precis tvärtom mot vad du inte vill göra ibland. Försök att spegelvända utmaningarna. Regnar det? Jättebra! Perfekt träning för det mentala. Man tar bort ångesten genom att se det positiva i alla situationer. I slutändan gör du det för att det är kul. Så ha kul! Använd mentala nyckelord som "ha kul". Det hjälper! Man kan också ha livsfilosofin att man ska träna för att må bra. Det finns alltid något att utvecklas på även fast man blir äldre och kanske i absoluta tal sämre. Det finns ett livsvärde i allt som man kan utvinna. Kan du inte göra den snabbaste tiden? Kan du kanske få ut något på ett annat håll. 

Vad ska man göra om det blir tungt? 

- Man ska ha en mental plan för alla scenarier. Man måste vara trygg i ett gäng olika målbilder. Gå igenom det i förväg. Använd dig av kraftord som stark, tuff, hård. Men gå inte in och förvänta dig att det ska vara lätt hela vägen. Man ska vara förberedd innan om att det kan komma en svacka. Om jag börjar tänka negativt, vad gör jag då? Man måste gå igenom precis allt. På samma sätt som du tränar dig för olika tempon så tränar du dig för att undvika katastroftänket när motgången kommer. 

Ibland märker man att väldigt många ser till vad andra gör snarare än vad man gör själv, hur jobbar man med det? 

- Det där är väldigt vanligt och leder ofta inte till något bra. Jag brukar säga "Du är du och jag är jag". Man måste våga lita på sig själv. Oftast bottnar det i en osäkerhet eller dåligt självförtroende. Man blir osäker på det man själv gör. Trygga människor vågar gå sin egen väg och det är ofta ett framgångsrecept. Jag tror att det i sig ger ett självförtroende. Det gäller allt, smått som stort. Det handlar om att nå sitt personliga mästerskap. Man måste våga vara modig. 

 

Hör hela samtalet med Stig Wiklund i senaste avsnittet av Spring Snyggt - med Jesus och Manne.

Läs också: Mentala tränaren Stig Wiklund i podcasten Spring Snyggt: "Man måste tänka om inför prestation, gå bort från måste och välj vill. Jag vill springa bra, då blir det roligare"

Mer om Träning