Sommarens svettigaste intervallpass

Vill du få till ett riktigt effektivt intervallpass. Testa 70/20. Det innebär att du jobbar i 70 sekunder, men får bara 20 sekunders vila, vilket gör att din puls är hög genom hela passet – och går bara ner under långvilan. Tufft för pannbenet, men utvecklande för din fysiska kapacitet. Här får du två olika varianter – välj det som passar dig bäst.

När jag intervjuade författaren Anna Lönnqvist i ett helt annat sammanhang tipsade hon om ett av sina favoritpass 70/20. Ett mördande tufft intervallpass. Anna skriver härligt romantiska feelgoodromaner – men jag lovar, det här passet är så långt ifrån feelgood du kan komma.

Gör så här:

Värm upp i cirka 10 minuter. Gör gärna lite rörlighetsövningar innan du drar igång.

Tänk så här kring tempot: Försök hålla samma tempo genom alla intervaller. Eftersom vilan är kort i förhållande till arbetstiden kommer du att arbeta upp en trötthet som gör att du får slita ordentligt mot slutet. Vilan mellan seten är däremot något längre än du kanske är van vid. Men springer du på för snabbt i början kommer du får problem att genomföra passet. Smart och lagom snabb är alltså det som gäller här.

Annas intervaller

  • Spring 10x70 sekunder med bara 20 sekunders vila.
  • Vila i 5 minuter
  • Spring 10x70 sekunder med 20 sekunders vila.
  • Klart!

 

En liiite snällare variant!

Känns det som att du mår illa bara av att läsa om passet ovan så skulle jag föreslå att du delar upp intervallerna i 3 set á 5 intervaller.

  • Spring 5x70 sekunder med 20 sekunders vila efter varje.
  • Vila 3 minuter
  • Spring 5x70 sekunder med 20 sekunders vila efter varje.
  • Vila 3 minuter
  • Spring 5x70 sekunder med 20 sekunders vila efter varje.
  • Klart!

Lycka till och hoppas du får en kul intervallstund!

Av Kristina Lager

Mer om Träning