Tove Alexandersson i Spring Snyggt: "I orientering är du inte rädd för att ha en dålig tid, det blir inte svart på vitt"

Tove Alexandersson Terräng-SM

Tove Alexandersson är verkligen bra på nästan allt. Vinnaren av Jerringpriset och Svenska Dagbladets bragdguld har sedan länge tillhört världseliten i orientering och skid-orientering. På senare tid har hon även lagt till skidalpinism och Sky Running till listan av sporter som hon på snabb tid tagit sig till världseliten inom. I senaste avsnittet av Spring Snyggt - med Jesus och Manne berättar Tove om hur en allsidig träning och många timmar tagit henne till toppen.

Har du tränat idag? 

 - Ett lite lugnare pass bara, jag har världscup nu på fredag i Ski-Mountaineering så jag har börjat lätta upp lite för det. 

Hur skiljer sig uppladdning för en sådan tävling kontra orientering eller löpning? 

 - Jag har inte så jättemycket erfarenhet än, jag är fortfarande lite i testningsstadiet, men jag brukar släppa upp lite så att benen är fräschare. Men det känns ändå som att man kan träna på lite hårdare nära inpå eftersom att det inte är riktigt samma belastning på benen. 

Brukar du lätta upp mycket inför orienteringen? 

 - Jag tränar ju oftast väldigt mycket och då brukar det faktiskt vara skönt att få lätta upp rejält inför tävling. Jag tror det passar mig bra. Kroppen svarar snabbt och jag känner att jag blir fräsch. Att låta kroppen återhämta sig helt är en förutsättning för att kunna träna hårt senare. 

Hur ser en vanlig vecka ut? 

 - Jag brukar ha runt fyra stycken högintensiva pass i veckan. Utöver det fyller jag ut med så mycket mängdträning som möjligt, både på skidor och löpandes. Det brukar bli 20-25 timmar träning i veckan. Jag brukar ha en vilodag i veckan, i alla fall en vilodag var tionde dag. Jag kör mest längre pass på två-tre timmar, ibland upp till fyra timmar på skidor. Det är när jag blandar skidor och löpning som jag kommer upp i så många träningstimmar. Under sommarhalvåret blir det nästan enbart löpning, då rör det sig snarare om 20 timmar. Jag springer distinkt lugnt på distans och långpass, ofta i skog och på stig. Detta tror jag gör att det inte sliter riktigt lika mycket, variationen blir så stor. Jag går mest på känsla och vill att de hårda passen ska vara hårda och de lugna lugna. Intensiteten styrs av känslan där farten blir sekundär. 

Hur kommer det sig att du vill ge dig in i nya idrottsgrenar? Är det för lätt att bara hålla på med orientering? 

 - Jag tänker att jag hela tiden vill bli bättre och utvecklas som idrottare. Då måste jag göra nya saker för att inte nå ett tak. Gör jag något nytt och förändrar så blir jag förhoppningsvis bättre på något som kompletterar min huvudsyssla. 

Är du någonsin sliten? 

 -  De lugna passen är jag oftast väldigt sliten på, det blir naturligt så när man tränar väldigt mycket. Att jag har variationen i träningen tror jag ändå tillåter mig att träna väldigt mycket mer, även om jag är sliten. Är du trött i benen från löpning kan jag istället lägga några extra timmar på skidor. Jag tänker att den kombination funkar ganska bra. 

Hade du haft kvar tanken med att kombinera skidor och löpning om du skulle satsa helhjärtat på löpning? 

 - Det beror nog vilken sträcka jag skulle satsa på. En distans runt halvmaraton skulle nog passa mig bäst och då tror jag att det skulle gå att fortsätta kombinera de två. Så länge man utvecklas med den träning man gör så tror jag att man gör rätt. Når man ett tak så är det nog alltid positivt att lägga in något nytt. Längdskidor tror jag är otroligt bra men kan ju vara ett stort steg för många. Stavgång eller löpning med stavar tror jag bidrar till att kunna lägga in mer mängd men samtidigt få kvalitet.

Så länge man utvecklas med den träning man gör så tror jag att man gör rätt. Når man ett tak så är det nog alltid positivt att lägga in något nytt.
Tove Alexandersson

Hur skulle du träna för att bli en så bra löpare som du någonsin kan? 

 - Jag skulle nog fortsatt ha ganska mycket variation i träningen. En del veckor på traditionellt löparvis, med mängd och fart. Men jag skulle inte ge upp skidorna på vintern utan ha kvar den typen av träning. Jag tror det är väldigt bra för den allmänna konditionen och att jag kan göra det på ett skonsamt sätt. Sen skulle jag addera lite mer specifik träning. 

Finns det en vedertagen träningsfilosofi som man använder sig av i orienteringen? 

 - Det är en väldigt stor variation, en del är mer åt löparhållet och lägger mer fokus på intervaller och intensitet. Sen finns det en andra halva som går mer åt längdskidåkarnas träning med många timmar och lite lägre intensitet. Spannet blir väldigt stort. Detta innebär att man även ibland kan gå ner på banan och lägga intervaller där för att komplettera med ett element som man kanske inte får i skogen. 

Det här är en fråga som många säkert ställer dig, hur snabb är du på milen? 

 - Jag har faktiskt aldrig tävlat på milen. Det enda jag gjort är att springa 3000 meter helt själv på bana, då sprang jag på 9.20 vilket jag tror jag skulle kunna förbättra om det var ett tävlingsmoment. Det skulle vara kul att testa 3000 och 5000 meter i tävling någon gång. 

Vad är skillnaderna mellan orientering och löpning? 

 - Vad gäller löpmoment i orientering kontra löpning är den största skillnaden att du i löpning oftast går jämnare och håller ett stadigt tempo. Därför blir nog tröskelträningen mer central för att klara detta. I orientering går du ganska ofta gränsen men får återhämta dig när terrängen ändras eller du kommer till en station. Jag har haft svårt att hålla ett rimligt tempo i enbart löplopp, oftast gått ut alldeles för hårt för att sedan få slita ordentligt mot slutet. Jag blir dock ungefär lika trött av båda sakerna i slutändan. 

Kan man tävla i orientering även i dålig form för att man har momentet av kartan som väger upp löpningen? 

 - Jag tror att löpare kan vara lite rädda för att tävla om de inte är i form, allt blir så svart på vitt med exakt tid och sträcka. I orientering så är tiden helt omöjlig att jämföra eftersom du gör ny bana och ny miljö. Jag tror det är viktigt att lära sig att tävla även när man inte är i form för att ta det som tillfälle att utvecklas och lära sig något. Orienteringen blir inte svart på vitt, ingen bryr sig lika mycket om du har en dålig dag. 

Kan man locka med en personlig inbjudan till ett 5000m-lopp? 

 - Ja absolut! Det är sprint i VM-programmet i sommar så stämmer det i planeringen så är jag där! 

 

Lyssna på hela intervjun i podcasten Spring Snyggt med Jesus och Manne.

Mer om Tove Alexandersson i Sara Holmgrens personporträtt av Tove.

Mer om Träning