Felmeddelande

  1. Warning: include(misc/ui/images/ui-icons.png): failed to open stream: No such file or directory in include() (line 529 of /mnt/persist/www/marathon.se/build-assets/partials/symlinks/sites-default/settings.php).
  2. Warning: include(): Failed opening 'misc/ui/images/ui-icons.png' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php-5.6.40/lib/php') in include() (line 529 of /mnt/persist/www/marathon.se/build-assets/partials/symlinks/sites-default/settings.php).

Träningstipset: Jonas Buuds distanspass i terräng

Ultralöparen och ASICS-ambassadören Jonas Buud.

Här delar den flerfaldiga ultramästaren Jonas Buud med sig av träningsupplägget som legat till grund för hans stora framgångar inom löpning.

Jonas Buud har en rad meriter som ultralöpare på absoluta världsnivå, han har bland annat vunnit tuffa Swiss Alpine Marathon åtta gånger i rad. Svenskt rekord på 100 kilometer och ett VM-guld på distansen fyller också ut den långa meritlistan. Som ultralöpare springer Jonas intervaller men det som är, och har varit grunden i hans tuffa träning, har ofta varit relativt hård distans i kuperad terräng. I hemmaorten Mora kan Jonas ofta ses springa en 6.7 kilometers lång loop på Gesundaberget. "På det varvet samlar man 440 höjdmeter, gör man det två varv har man alltså gjort det helt okej!" berättar Jonas. "Man blir trött i hela kroppen, man får kanske inte snabbheten men man bygger styrka. Vissa partier måste man till och med klättra. Jag springer i princip bara distanspass men ser man till kupering så bygger det fortfarande bra med kondition och styrka". "Man behöver inte klocka tiden utan försök att hitta en kuperad slinga där ni kan ligga på i konstant tempo, både upp och ned". 

Bor man inte i ett så pass kuperat område som Jonas gör, så kan man med fördel förlägga denna typen av pass på ett kuperat motionsspår eller i närheten av en rejäl backe. Försök att hitta ett flyt upp och ned där ni snarare är ute för att samla höjdmeter än kilometertider. 

Gör så här

Värm upp lite på en platt slinga eller väg innan ni går på ett kuperat backvarv eller hittar en rejäl uppförsbacke. Spring sedan upp och ned med fokus på att kunna hålla steget och ansträngningen konstant. Som nybörjare kan man sikta på cirka 30 minuter och sedan bygga upp tiden. Jonas pass tar ofta runt 90 minuter. 

Hör hela intervjun med Jonas Buud i avsnitt 90 av Spring Snyggt - med Jesus och Manne. 

Mer om Träning