Se sändningen från Premiärhalvan, lördag 20 april 10.30

adidas blir ny titelsponsor för Stockholm Marathon

Efter 11 år som ASICS Stockholm Marathon byter loppet namn till adidas Stockholm Marathon. Marathongruppen, Nordens största arrangör av motionsevenemang och adidas, inleder ett femårigt samarbete. Det globala sportvarumärket tar även över titelsponsorskapen för övriga evenemang i arrangörens Marafamilj.

Stockholm Marathon är ett av Europas största maratonlopp och lockar varje år runt 20 000 deltagare från cirka 100 nationer. Efter två pandemiår laddas det för fullt inför den 43:e upplagan av loppet. Det finns en stark känsla av nystart inför loppet som arrangeras den 4 juni.

– Vi är oerhört stolta över att adidas vill vara med oss på den här resan när vi återigen är tillbaka våren 2022. Tillsammans har vi kraften att fortsätta utveckla evenemanget och möjlighet att positionera adidas Stockholm Marathon som ett av världens mest attraktiva maratonlopp, säger David Fridell, verksamhetschef för Marathongruppen.

– Vår ambition är att vara det främsta sportvarumärket i Norden och då känns det självklart att vi ska samarbeta med de största aktörerna inom löpning. Vi är ett stort globalt företag med löpning i vårt DNA och vi har både erfarenheten och kunskapen att aktivera detta partnerskap på bästa sätt. Vårt nordiska team är i startgroparna för att börja arbeta med detta från dag ett, säger My Bäck, marknadsdirektör för adidas i Norden.

I samarbetet ingår även titelsponsorskap för övriga evenemang i Marathongruppens Marafamilj; tiokilometersloppet adidas Premiärmilen (26 mars), halvmaratonloppet adidas Premiärhalvan (23 april) och adidas Stockholm High Five, ett femkilometers ”fun run” dagen innan maratonloppet (3 juni). adidas går även in som sponsorer för TSM Running, en av Sveriges största löpgrupper, samt Stockholm Mini Marathon (Minimaran), det klassiska barn- och ungdomsloppet som arrangeras söndagen den 5 juni.

– Allra först blir namnbytet tydligt i vår digitala information på hemsidor, sociala medier och i interna dokument. Och självklart uppdateras allt material ute på evenemangen. Det är först när ett sånt här byte ska göras som man inser hur många ställen evenemangsnamnen faktiskt står på, skrattar Jenny Sunding, tf marknadschef på Marathongruppen.

Den tidigare titelsponsorn, ASICS, som har varit med sedan 2011, kommer enligt Marathongruppen finnas kvar som en samarbetspartner i andra evenemang.

– Vi har haft elva fantastiska år med ASICS som titelsponsorer för Stockholm Marathon och nu fortsätter samarbetet, men inom andra evenemang som vi på Marathongruppen arrangerar. Förnyelse är bra – det ger kraft och energi! Vi är mycket förväntansfulla inför 2022, både för kommande projekt med ASICS och för att få påbörja vår nya spännande resa tillsammans med adidas.

Här kan du läsa pressmeddelandet.