Allt fler skor säljs på nätet

Löplabbet säljer mer än dubbelt så mycket som för två år sedan i sin
Internetbutik. Miljonvallen är redan sprängd. Det kan man tacka Asics-köparna för.

På två år har Löplabbets Internetförsäljning ökat från blygsamma 470.000 kronor till 1.1 miljoner (hittills under 2003). Det är fortfarande en bråkdel av löparbutikkedjans totala omsättning, men ett tydligt tecken på att kunderna blir allt mer hemtama med att handla på nätet. Många har länge tvivlat på att det skulle gå att sälja skor i cybervärlden, men Asics tre mest populära modeller, DS Trainer, Kayano och 2080 är nätkundernas favoritprodukter.
- Många köper uppdaterade versioner av sina favoritskor och Asics gör små förändringar från år till år. Folk har sett att de funkar år ut och år in, säger Löplabbets webbansvarige, Mathias Schefström.
Han har ansvarat för webb-butiken i två och ett halvt år och har kunnat följa den uppåtgående trenden. Hemsidan är också ett viktigt skyltfönster för de traditionella butikerna. Kläder står för hälften av nätförsäljningen. Strumpor och vinterpaket är de oglamorösa storsäljarna.
- Allt som finns på nätet finns också i alla våra butiker. Det är många som hämtar produktinformation, om till exempel pulsmätare, i butiken och sen går de hem och beställer på nätet. Det är ju så enkelt.

Löplabbets tio bäst säljande skomodeller just nu:

Asics Gel Kayano (Herr)
Asics Gel DS-Trainer (Herr)
Nike Pegasus (Herr)
Nike Air Storm Current (Herr)
Asics Eagle Trail (Herr)
Asics Gel DS-Trainer (Dam)
Asics GT 2080 (Herr)
Nike Max Moto (Herr)
Saucony Shadow OR (Herr)
Nike Air Structure Triax (Herr)

Vilka är era erfarenheter av att handla på nätet? Diskutera Internetköp på www.puls.se