Asics löparnas favorit

Asics håller positionen som det populäraste skomärket bland löpare.
I en undersökning i samband med GöteborgsVarvet svarade 29,7 procent av tusen tillfrågade halvmaratonlöpare att de skulle springa i Asics.

Många trodde kanske att Nike eller Adidas var löparnas favoriter, men inom branschen är man väl medveten om att Asics är nummer 1. När Marathon.se gjorde en undersökning i december 1999 fick Asics även då 29 procent andel av svaren.
- De är ju smalare än vad vi är och mer inriktade på löpare. När det gäller själva skorna har vi ett utbud som nog till och med är bättre, kommenterar Hans Wiktorson på Nike i Sverige.
En illustration av Asics dominans är sportmässan inför GöteborgsVarvet där de flesta skoföretagen fanns representerade. De tre stora; Nike, Adidas och Reebok reade ut skor i sina montrar medan Asics valde att inte sälja alls.
Det kanske lite märkliga med Asics framgång är att den knappast är följden av en intensiv marknadsföring eller sponsoring. Däremot har man hållt kvar vid sina modellnamn länge. Trotjänaren Asics Kayano är till exempel inne på åttonde säsongen.
På den totala sportskomarknaden i Sverige är dock Asics andel mindre. Uppskattningsvis säljer Asics i år 130.000 sportskor medan marknadsledande Nike kränger cirka 900.000 par.

Här är sifforna från sko-undersökningen i GöteborgsVarvet:
1. Asics, 29,7 procent
2. Nike, 23,9 procent
3. Adidas, 13,2 procent
4. New Balance, 10,2 procent
5. Reebok, 9,4 procent
6. Saucony, 8,9 procent
7. Brooks, 2,7 procent
8. Övriga, 2 procent