Se sändningen från Premiärhalvan, lördag 20 april 10.30

Att löpträna i värmen

Hör du till dem som älskar att löpträna soliga och varma sommardagar? Grattis! Att springa i värme kan faktiskt göra dig till en bättre löpare. Eller tycker du att det mest är plågsamt med värmen, och längtar efter svalka och regn istället – här kommer några tips som kan göra det enklare.

Hur gör man egentligen för att klara av löprundorna på sommaren? Ja, antingen undviker du den varmaste tiden och helt enkelt springer tidig morgon eller sen kväll. Eller så tar du helt enkelt tjuren vid hornen och tränar på värmen. För vet du vad – det är jobbigt att springa i värme, men det kan faktiskt göra dig till en bättre löpare. Det finns forskning som visar att det kan ge nästan samma effekt som höghöjdsträning.

Du vänjer dig vid värmen
Precis som allt annat blir vi bra på det vi tränar på. Så ge dig ut i värmen, men börja lägre intensitet och kortare träningspass så kommer du efter cirka 14 dagar att känna stor skillnad.

Drick mycket
Många satsar på vätskeersättning typ Resorb. Ett annat sätt är att dricka liter mer än vanligt jämt fördelat under dagen, i stället för att stjälpa i dig precis innan eller under tiden du springer. Du vill ju inte springa med vatten skvalpandes i magen. Men självklart ska du fylla på med vätska under ett längre pass i värmen. De skadar inte heller att salta lite extra på maten.

Spring i skogen
Om solen gassar så att det bränner på huden är det underbart att komma in i den skyddande skogen. Att söka sig till skuggan kan göra att löpningen känns mycket enklare.

Sänk tempot
Släpp kraven på dina vanliga kilometertider. Genom att springa lugnare producerar du i dig själv mindre värme och din kropp behöver inte kämpa så hårt för att kylas ner.

Klä dig rätt
Varning för tights under varma sommardagar Satsa på luftiga plagg som andas. Ett par fladdriga shorts, ett linne som sitter löst, eller kanske bara en sporttop. Keps råder det delade meningar om – vissa säger att den kyler och skyddar,  andra att den kapslar in värmen – så du får känna dig för.

Använd solskydd!
Det är lätt att bränna sig när man tränar i solen. Tänk på att välja en hög solskyddsfaktor och en produkt som du inte svettar bort. Glöm inte ögonen – skaffa dig ett par bra löparglasögon med UV-skydd.

Var uppmärksam
Okej, du kan bli en bättre löpare genom att springa i värme. Men självklart är det viktigt att lyssna på kroppen. Pressa dig inte om du mår dåligt och får symtom som huvudvärk, yrsel, illamående eller att pulsen går bananas. Avbryt ditt träningspass och promenera hem.