Maradagar - veckan inleds

Det går nästan att ta på det. Förväntningarna. Pirret. Nervositeten. Stressen. Fokuset. Sista veckan innan årets adidas Stockholm Marathon inleds nu.

Jag tror alla som arbetat med olika typer av större projekt känner igen sig. Man har jobbat hårt och länge och nu närmar sig leverans. Det är lätt att man tvekar. Är verkligen allt under kontroll? Borde jag inte gjort så där istället? Har jag beställt allt? Man både längtar och bävar för det som komma skall. 

Så är det förstås också för oss på Marathongruppen. Vi har ynnesten att få arbeta med några av Sveriges absolut största och mest uppskattade motionsevenemang, men jag skulle ljuga om jag inte erkände att maran är något speciellt. Det var så allt började, den där augustidagen 1979, och det är på många sätt vårt mest komplexa evenemang.

Med ett evenemang som adidas Stockholm Marathon kommer ett särskilt ansvar. Gentemot deltagare, funktionärer och inte minst boende och publik i Stockholm. Ett ansvar för att allt ska flyta och bli en dag för fest och med så få störningar som möjligt. Något vi har lovat alla som deltar eller påverkas av evenemanget.

Maraveckan är speciell och på torsdag smyger vi igång när vi smäller upp dörrarna till vårt expo och nummerlappsutdelning.

För mig personligen brukar marafebern slå till ordentligt när vår pressguide är publicerad. Den sammanfattar i text och siffror vad det är vi skapat. Hjältar, vinnare, kranskullor, nationaliteter, service längs banan, elitlöpare och trafikinformation. Allt finns där. Tillgängligt och sammanfattat.

Och nu är publiceringsdagen här. Och maraveckan är för mig inledd.

Vid tangentbordet
David Fridell, stolt verksamhetschef för Marathongruppen.

Ladda ner vår pressguide för adidas Stockholm Marathon 2023.