Göteborgsvarvet börjar i huvudet

GöteborgsVarvet är vårens stora mål för 55000 löpare Med få dagar kvar till start hjälper inga extra träningspass för bättre kondition och löpstyrka.
För att kapa minuter på vårt resultat gäller det att bygga upp en mental formtopp och att springa loppet på ett smart sätt utifrån de egna förutsättningarna.
Här kommer några tips för att plocka extra minuterna på ditt slutresultat.

Tänk inte ”nu är det 20km kvar”, utan tänk att jag är redan här. Sätt upp korta delmål, och ”spring” mentalt bara dina delmål, så kommer du helt plötsligt vara framme igen vid Slottsskogen.

Loppet börjar i huvudet

Med bra träningsbakgrund gäller det att tona ner pressen. För stora förväntningar kan blockera löpningen om det helt plötsligt inte går så lätt ”som det borde” göra med tanke på träningsbakgrund. Fokusera tankarna på bakgrunden, men ställ in dig på att det är ett ”jobb” som ska göras, som du längtar till. Du längtar, men vet att ”det” inte kommer av sig självt.
Har träningen inte riktigt flutit på enligt plan, måste du hitta en positiv känsla genom att just inte sätta pressen på dig.
Gå in avslappnat, med ”allt att vinna känslan”. Övertyga dig själv att du ska ha just den dagen där allt kommer funka. Trots inte hundraprocentig träning, finns det säkert tillfällen du kan minnas där att flöt på oavsett träningsbakgrunden.
Måla upp din målbild på ett positivt sätt. Äntligen är det dags att ställa sig på startlinjen.

I alla startgrupper är det trångt i starten, kom ihåg att tidtagningen börjar inte förrän du passerar startlinjen.

Ta det lugnt i starten

Startstressen kan förstöra loppet för många. Visst kanske du måste springa på lite i början, men fokusera mer på din rytm än att du ska stressa.
Har du hamnat fel i seedningen, eftersom det kanske är ditt första lopp, kryssa inte fram genom löparna för tidigt i loppet. Det tar mer kraft och energi än vad du tjänar i tid första biten. Låt fältet sprida ut sig lite, innan du börja avancera.

Första rejäla backen kommer redan inne i Slottsskogen, efter några kilometer. Känner man sig stark kan man ta placeringar, är man tveksam om man orkar springa hela vägen, sparar man krafter med att gå i delar av backen.

Tankar under loppet

Vi är inställda på att en halvmara är tufft, det är 21,1km. Men vi behöver inte ”tänka” 21,1km, utan det är en klar fördel om du delar upp loppet mentalt i lite kortare avsnitt. Tänk inte ”nu är det 20km kvar”, utan tänk att jag är redan här. Sätt upp korta delmål, och ”spring” mentalt bara dina delmål, så kommer du helt plötsligt vara tilbaka igen vid Slottsskogen

Banans svårigheter och möjligheter

Efter startrusningen som vi inte rusat i kommer vi fram till flera tuffa avsnitt på ”Varvsbanan”. Redan efter någon kilometer kommer Säldammsbacken. För den snabba löparen, gäller det att korta ner steget och springa ”aktivt” men kontrollerat uppför. Visst kan du plocka placeringar här, men det att du inte drar dig mjölksyra.
För dig som vet att det blir tufft att orka springa hela vägen kan du tjäna mycket på att redan så här tidigt i loppet ta några kortare gångavsnitt uppför. Du tappar inte speciellt mycket i tid, men kommer spara både energi och muskelkraft som du har nytta av senare.
Efter backen inne i Slottsskogen kommer ett mer lättlöpt parti genomm Majorna. ​Flyt på bra, och låt kilometrarna försvinna fram till Älvsborgsbron som tornar upp sig efter 5 kilometer.  Uppför bron gäller det återigen att inte gå på för hårt. Försök hitta en klunga att flyta med i, och ”kolla inte hela vägen upp”, utan fokusera kortare bitar framåt, så är du snart på toppen.
Utför gäller det att hitta en ”mjuk löpning”. Flyt inte på ”max utför”, för då tar utförslöpan energi men framförallt kommer du ”slå sönder låren onödigt” tidigt i loppet.
När vi kommit ner ”på andra sidan”, upplever en del loppet som lite ”tomt” och tråkigt, men här måste du tänka positivt och verkligen ta kilometer för kilometer, så är du plötsligt vid nästa broutmaning tillbaks till startsidan.

Älvsborgsbron efter 5 kilometer bjuder inte endast på ett motlut, utan även på en fantastisk utsikt.
Missa inte vätskekontrollen efter Älvsborgsbron. Här är möjligheten att fylla på inför den långa löpningen på Hisingssidan.
På Hisingssidan är det flackt men ganska stumt underlag med mycket stenbeläggning längs kajerna. Banan är här i stort sett helt flack och här gäller det att hitta ett bra jämnt tempo.
Motlutet upp på Götaälvbron är långt men ger sedan belöning i lång nedförsbacke ner mot Nordstan.

De tuffa broarna

Ännu värdefullare än vid Älvsborgsbron som kommer efter 5 km, gäller det att ta hjälp uppför Götaälvbron. Hitta en ”medlöpare”, som du kan växeldra uppför eller smit in i någon klunga. Mentalt slipper du ”ligga på”, och fysiskt kan du spara mycket genom att ligga bakom. Det finns mycket tid att tjäna på att inte vara ”slut” när du kommer ner från bron, för snart väntar Avenyns publik på dig. Så rusa heller inte utför, utan sjunk ner lite i steget, och ”rulla mjukt” utför för att spara dig.
Om du sparat lite, kan du få riktigt bra fart och verkligen utnyttja att den flacka och snabba kommande delen av banan.
Ha krafter så du kan ge ett leende till publiken, så kommer du få ”välbehövlig” mental energi tillbaks.
Om benen nu börja kännas stumma, testa och byt ditt steg till ”någon annans” och se om du på så vis kan koppla in muskler som inte är slut och muskler där det finns lite inlagrad energi kvar.

 

Drick i vätskekontrollerna! Vid Nordstan finns påfyllning, nästa vätska kommer sedan uppe vid Götaplatsen.
Äntligen på Avenyn! Under GöteborgsVarvet upptäcker man att det är ganska mycket uppför till Götaplatsen.

Ta sikte på Poseidon

Efter Götaävlsbron kommer vi rakt in i smeten. Passerar Nordstan och har sedan hela Aveny framför oss Här är det alltid mycket publik och lätt att gå på för hårt i publikens jubel. Här gäller det att fokusera på att ändå hålla igen krafterna och att hålla sig springande hela vägen uppför till rundningen av Millesstatyn Poseidon vid Götaplatsen. Belöningen i form av en vätskekontroll finns också här uppe. Fart på benen får vi igen i det lätta nedförslutet. 

 

Sista kilometerna är kanske inte de roligaste, lite trångt och lite uppför.

Den sköna målgången

Sista biten in mot mål, kan kännas lite tom, den lite långsamt sluttande cykelvägen är kanske inte banans mest inspirerande del, men nu är du nästan framme. Titta inte bakåt, utan se bara framåt. Se om det inte finns någon rygg där framför dig, som du kan jobba ikapp. Bara minuter kvar att jobba, och ställ frågan till dig själv; har jag verkligen tagit ut det där lilla extra. Ofta finns det någoning kvar, som kan ge den där sista lilla retfulla minuten till just din drömgräns.

Målgång på Slottskogsvallen efter 21098 meters löpning.

Mer om Göteborgsvarvet 2018