Det är målet som räknas

Du kan ha ett tidsbaserat mål eller bara sikta på att ta dig runt banan med hälsan i behåll. Att sätta upp ett mål för sin maratonträning är ett sätt att för sig själv formulera vad det är man vill uppnå.
Men kom ihåg att mål är en privatsak: det som är motiverande för en person kan vara det motsatta för en annan.


…att komma i bättre form


Alla vill vara vältränade, åtminstone någorlunda. Maratonträning förbättrar din form, även om du inser att det kommer att vara tufft att orka hela sträckan.


…att uppnå ett mål


Mycket av det vi gör i livet är inte mätbart. Är det inte mätbart är det svårt att se om man lyckats eller inte. Men ett maraton är alltid 42195 meter, har alltid ett mål. Att lyckas genomföra det och nå ända fram är att uppnå ett mål.


…att fira något


Oavsett om du fyllt 40, gift dig, fått barn eller nytt jobb, så är maraton ett perfekt sätt att fira – förutsatt att du tränar tillräckligt för att det verkligen ska bli den oförglömliga upplevelse du tänkt dig


…ta dig till fots längre än någonsin


42195 meter är långt - att ta sig hela vägen från start till mål i ett maratonlopp är antagligen längre än vad du någonsin gått och sprungit. För det är tillåtet att springa, ett annat mål kan förresten vara att orka springa hela vägen.


…att slå rekord


Du behöver inte heta Mustafa Mohamed eller Isabellah Andersson för att slå rekord. Det finns en massa löparrekord du kan slå under ett maraton – bara du tänker annorlunda. Du kan bli den snabbaste 53-åringen från länet, staden eller kvarteret, den snabbaste piloten. Eller så kan du tävla  med dig själv och sätta personligt rekord. En del rekord finns faktiskt noterade men de flesta är det bara du själv som vet om.