SM-milen lyfter med STHLM10

Med drygt en och en halv månad kvar till STHLM 10 med SM-milen har fler än 2 000 anmälningar kommit in vilket är en fördubbling mot de föregående upplagorna av SM-milen i Malmö.

STHLM 10 med SM-milen är officiellt svenskt mästerskap för seniorer, 22-årsjuniorer och veteraner. Dessutom är det ett öppet motionslopp, och än så länge är det just motionsklasserna som lockat flest deltagare.
– Det är ett nytt lopp och nytt koncept. Mixen av riktigt duktiga löpare och motionärer lockar många löpare. Dessutom har vi ingen maxtid vilket kan locka fler ovana löpare till att delta, säger Madelene Johnander, projektledare på Stockholm Marathon Gruppen, den av Hässelby och Spårvägen ägda organisation som arrangerar loppet i samarbete med Svensk Friidrott.
Intresset för STHLM 10 med SM-milen har varit stort redan från början, och det är ovanligt med så många anmälda till ett lopp som arrangeras för första gången, menar Madelene Johnander.
– Löparna har helt klart hittat loppet redan från början, säger hon.

Hoppas på svenska eliten

Magnus Malmsborg är marknadskoordinator och Svensk Friidrotts projektledare för loppet. Han är den som ansvarar för att elitlöparna kommer till start.
– Vi hoppas och är säkra på att stora delar av den svenska eliten – seniorer, juniorer och veteraner – kommer att vara på plats i Stockholm den 15 juni. De två första upplagorna av SM-milen hade verkligen topplöparna på startlinjen, och ambitionen är självklart att det blir så även i år. Det är ett uppskattat mästerskap, säger Magnus Malmsborg, marknadskoordinator och Svensk Friidrotts projektledare för loppet.
Nytt för i år är att alla deltagare får funktionströjor i olika färger beroende på vilken startgrupp man är anmäld till. Varje färg ska symbolisera hur man är som löpare.
– Det kommer att bli ett häftigt färghav på Stockholms gator. Loppet kommer inte att gå obemärkt förbi, konstaterar Madelene Johnander.
En annan nyhet är att det efter loppet arrangeras ett after run, en grillfest i Rålambshovsparken där även start och mål är.

Gillar mixen mixen av elit och glada motionärer

– Det kommer att bli en riktigt härlig stämning. Vi vill lyfta fram det bästa med den svenska sommaren – de ljusa, varma kvällarna, umgänget med vänner och familj och så självklart det fantastiska med att springa tillsammans och utmana varandra. Det finns också möjlighet för den som vill och vågar att ta ett uppfriskande bad efter loppet, säger Madelene Johnander.

Ett företag som satsar stort på STHLM 10 med SM-milen är Atea som bjuder in medarbetare och kunder att springa loppet. Atea kommer dessutom ha en egen startgrupp.
– Vi har en satsning som vi kallar Atea Winners som handlar om att inspirera och motivera människor till en bättre hälsa. Vi låter personer som i dag inte har en naturlig relation till träning och motion att tillsammans med coacher försöka komma i form så att de den 15 juni ska kunna springa en mil. Vi vill få fram budskapet att ingenting är omöjligt och som betraktare ska man känna att kan de så kan jag, berättar Malin Carlsson, HR-koordinator på Atea och projektledare för deras motionssatsning Sverigestafetten.

Atea samlade i fjol runt 200 löpare och hoppas få med ännu fler i år. Malin Carlsson menar att STHLM 10 med SM-milen speglar mycket Ateas egen företagskultur.
– Vi tycker om mixen av elit och glada motionärer. Det stämmer väl med hur vi på Atea ser ut också, konstaterar hon.