Bajspåsar till löparna på Lidingö

Ställ med bajspåsar kommer att finnas för löparna i Lidingöloppet.

Ny namnsponsor, direktsändning i nya friidrottskanalen.se på webben och Lidingö Tjejlopp blir Rosa bandet-loppet. Av många nyheter kring Lidingöloppet är den märkligaste att bajspåsar kommer att delas ut till löparna.

Det är transportföretaget Keolis som kör för SL som tagit initiativet till att dela ut bajspåsar. Lite som marknadsföring, men även ett sätt att stilla den debatt kring Lidingöloppslöparna som finns på Lidingö.
– ...i flera veckor efter denna löpfest riskerar vi att trampa i avföring från människor och kratsa hovar kan bjuda på obehagliga överraskningar. Så snälla alla ni nödiga löpare, använd bajamajorna eller plocka upp efter er!” skriver en kvinna i gruppen Lidingös anslagstavla på facebook.
I kommentarerna till inlägget föreslås en rad mer eller mindre seriösa lösningar. Allt från att sätta blöjor på löparna till tarmsköljning, kameraövervakning och spadar att gräva ned bajset med.

Keolis hoppas genom en kampanj att få fler att välja bajamajor och bajspåsar istället för skogen. Under Lidingöloppet finns det ställ med bajspåsar som behövande kan använda. 
- Både resenärer och invånare på Lidingö går segrande ur helgen om vi lyckas få fler deltagare att använda bajamajor och bajspåsar, säger Ulf Rosengren, hållbarhetschef på Keolis Sverige till Lidingö Nyheter. Allt som hamnar i bajamajor fraktas efter loppet till en biogasanläggning och förvandlas till biobränsle. De bajspåsar som slängts i tunnor forslas bort av loppets avfallshantering och bidrar på så sätt till mindre nedskräpning i skogen.
Även arrangörerna har lyssnat på debatten och ställer upp ett hundratal fler bajamajor i år.

Andra nyheter kring Lidingöloppet 2016:

Lidingö Tjejlopp byter namn

Söndagens Lidingö Tjejlopp byter i år namn när Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj blir titelsponso. Rosa Bandet loppet som loppet nu heter kommer att fortsätta vara en del av Tjejklassikern. Loppet blir också start på den årliga Rosa bandet-kampanjen i oktober. Satsningen möjliggörs tack vare att ICA skänker sitt värdskap för loppet till Rosa Bandet som en del av ICAs nationella hälsosatsning. 

TCS går in som titelsponsor

Det indiska IT-företaget Tata Consultancy Services (TCS) har tecknat ett fem år långt samarbete med Lidingöloppet som titelsponsor. Lidingöloppet delar därmed titelsponsor med New York och Amsterdam Marathon. 

Följ Lidingöloppet på friidrottskanalen.se

Lidingöloppet har för åskadare och publik i flera år haft en ambitiös liveproduktion som visats på storbildsskärmar. I år kommer sändningen även att visas på nya friidrottskanalen.se, Svenska friidrottsförbundets egen webb-tv-kanal. 
Sändningen kommer att starta 12.00 på lördag och pågå till ungefär en halvtimme efter elitens målgång. Kommentator är bland andra Marathon.se:s Lidingöloppscoach Magnus Bergman.