Litet maratonlopp får stor sponsor

Lilla Östersunds marathon med bara drygt 100 löpare 2007 tecknade i veckan ett sponsoravtal som ger loppet ett sexsiffrigt belopp. Liksom de stora utländska maratonloppen släpper man in en så kallad namnsponsor. Nya namnet för loppet blir i minst tre år framåt Ecco Östersund Marathon.

Namnsponsring är ovanligt bland svenska långlopp. Men tävlingsledaren Robert Rydén har lyckats knyta det danska skoföretaget Ecco till Östersund.
- Det här är ett samarbete som alla parter är väldigt nöjda med. I och med det här avtalet får vi utmärkta möjligheter att utveckla tävlingen ytterligare, säger Robert Rydén.

För Eccos del uppstår ett ypperligt tillfälle att nu få ta del av den folkfest som Ecco Östersund Marathon och yranveckan utgör.
Genom samarbetet står Ecco Östersund Marathons målsättning att bli det näst största maratonloppet i Sverige allt starkare.
- Vi jobbar stenhårt för att uppnå det målet. Med Eccos hjälp har vi goda chanser att nå dit inom en snar framtid, avslutar Robert Rydén.