Ny sponsor för friidrotten

Svenska Friidrottsförbundet presenterade på måndagen en ny stor sponsor.
Det är sko- och klädföretaget Puma som kommer att leverera landslagets tävlingsdräkter under åren 2005–2008.
Förutom att förse 350 aktiva i olika landslag och 140 ledare/tränare med kläder betalar Puma en rejäl summa till Friidrottsförbundet. Hur mycket är hemligt.

-För Friidrottsförbundet, som har en ansträngd ekonomi, är detta avtal mycket välkommet:
- I avtalet ingår ett direkt ekonomiskt bidrag. Detta är extra betydelsefullt just nu när svensk friidrott står inför flera stora och angelägna utmaningar. Det handlar bl a om att utbilda ännu fler ledare/tränare för att kunna ta hand om alla de ungdomar som nu strömmar till våra föreningar - liksom förstås om att kunna göra en extra satsning på eliten inför EM i Göteborg 2006, förklarade Svenska
friidrottsförbundets ordförande Yngve Andersson.
Puma blir nu förbundets klart största sponsor. Värdet på detta avtal – utrustning och rena pengar – ligger i nivå med det guldkantade Kodak-avtalet som Svenska Friidrottsförbundet tecknade 1985 och som är förbundets största sponsoravtal någonsin.
1985 betalade Kodak c:a 20 milj kr under fyra år.
Det är de stora svenska framgångarna i internationella mästerskap under senare år som fått det tyska skoföretaget Puma att göra denna stora satsning:
- Svensk friidrott har en mycket stark och positiv image både nationellt och internationellt. Det är oerhört inspirerande att få samarbeta med Friidrottsförbundet och därigenom förstärka vår satsning på friidrott och löpning på den svenska marknaden, kommenterade Ulf Kinneson, vd för Puma Nordic.
Reebok, som levererat landslagsutrustningen de senaste åren, kommer även i fortsättningen att vara väl synlig i svensk friidrott och svensk löpning. Reebok är sponsor för Europas största löparserie Vår Ruset liksom för landets mest uppmärksammade löpartävling Stockholm Marathon.
Företaget sponsrar även mångkampstjärnan Carolina Klüft.