Asics löparnas nya favorit

Löparna byter skor, men de byter märke också. Favorit bland mer seriösa löpare är just nu Asics.
- Jätteroligt, och det bekräftar också vad vi sett i våra egna undersökningar, säger Erik Nystedt på svenska Asics.

När Marathon.se frågade 200 besökare i vilket märke de tränade senast blev Asics knapp vinnare före Nike. Undersökningen ger sig inte ut för att på något sätt vara vetenskaplig, men både Asics och Nike bekräftar att andelarna kan stämma för mer seriösa löpare.
- Vi är starka när det gäller maraton - och särskilt bland de som springer lite oftare. I New York Marathon senast hade vi 41 procent av löparna under 4.30, säger Erik Nystedt.
För Nike som är giganten på sportskobranschen med cirka 900000 par skor sålda i Sverige i år är det naturligtvis en läxa att lilla Asics (120000 sålda par skor i Sverige i år) är de inbitna löparnas favorit.
- Det här är siffror som vi egentligen inte är så förvånade över. Löpning är en viktig sport för Nike och vi har väl inte gjort allting på bästa sätt. Nu ska vi försöka rätta till våra misstag och bli störst igen, säger Fredrik Öhlund på svenska Nike.
Nike kommer bland annat att under nästa år lansera en helt ny linje för löpning med taggen "Bowerman" på dessa modellar. Namnet kommer efter en av Nikes två grundare - Bill Bowerman - känd för att bland annat uppfunnit våffelmöstret på slitsulan genom att pressa en bit gummi i sin frus våffeljärn.
En annan sak som Nike kommer att ändra på är att hålla kvar vid sina modeller under längre tid. Som det har varit de senaste åren har Nike bytt namn på modeller ofta. Asics däremot har sina modeller på marknaden under lång tid. Långköraren Gel Kayano gör sin sjätte säsong nästa år och Asics Gel 140 är i USA den sko som fått mest förorder.
Det kanske lite märkliga med Asics framgång är att den knappast är följden av en intensiv marknadsföring eller sponsoring. I Sverige sponsrar man ingen större löpartävling och man har heller inte någon av Sveriges bästa löpare i sitt stall. Namnkunnigast bland dem som Asics sponsar är Idris Ibrahim, Jonas Larm och Lars Andersson, löpare som inte vunnit ens en SM-medalj i år.
- Vi har helt enkelt bra produkter, resultatet av långt forsknings- och utvecklingsarbete, säger Asics Erik Nystedt.
Asics är japanskt även om tillverkningen numera sker på fler platser i Asien. Under det tidigare märket Tiger hade Asics långa anor, men företaget bytte namn i mitten av 80-talet.
En poäng i sammanhanget är att Nikes starke man och andre grundare Phil Knight började sin karriär i skobranshen genom att först importera och sedan plagiera Tigers skor på 60-talet.
Det här luktar alltså klassisk prestige i kampen om vad vi ska ha på fötterna. Vinnarna är förhoppningsvis vi löpare som får bättre skor eftersom numera vet att det är själva produkten och inte reklam och marknadsföring som är det viktigaste konkurrensmedlet.


Resultatet av hela omröstningen.