Fjällräven storsatsar på fjällvandringslopp

Det är hundratals mil mellan München och Nikkaloukta. Men på mässan marknadsförs nu stort världens enda fjällvandringslopp. 11 mil mellan Nikkaloukta och Abisko i augusti 2007.

Bland alla montrar och hallar på ISPO är det lätt att gå vilse. Lätt att komma bort för både besökare och utställare. Men till Scandinavian Village mitt i en av de stora mässhallarna är det lätt att hitta. Här samsas stora och små skandinaviska företag.
Märken som annars är konkurrenter delar på uppmärksamheten.
- Det är lätt att komma bort i den här jättemässan och särskilt för de mindre företagen är det här ett sätt att få ett sammanhang, säger Fjällrävens Jonas Hellentin.
Fjällräven dominerar byn, visar de senaste produkterna. Trenden är att alla material blir lättare och starkare. Nya Alpha LT Jacket klarar polaräventyr men är lätt som en fjäder, väger bara 365 gram.

Men Fjällräven visar inte bara sina kollektioner. En del av ytan ges till Fjällräven Classic - efterträdaren till Fjällräven Extreme Marathon.
Fjällräven marknasför nu Fjällräven Classic internationellt som världens enda fjällvandringslopp i en av världens vackraste miljöer - Kungsleden. 110 kilometer fjällvandring från Nikkaluokta till Abisko.
2007 års lopp kommer att ha fyra startgrupper lördag 11 och söndag 12 augusti.
- Vi hade 160 startande första året 2005, förra året hade vi 529 deltagare och i år hoppas vi att under veckan kuna locka 1000 deltagare, säger Jonas Hellentin.
Andreas Falk från Södertälje sprang och gick de 11 milen på 14 timmar och 41 minuter 2006, men huvuddelen av deltagarna tar två tre dagar på sig för att runda Kebnekaisemassivet på Dag Hammarsköld-leden.

Fjällräven Classic är långt men inte lika extremt som föregångaren Fjällräven Extreme Marathon som var en orientering rakt igenom fjällvärlden, över toppar och ner i dalar. Ett lopp som blev lite väl extremt även för Fjällräven som mer vill associera sig med friluftsliv.
- Fjällräven Extreme Marathon är ett avslutat kapitel för oss, säger Jonas Hellentin.

Mer om Direkt från ISPO 07