The Music Run kommer till Sverige

Nu kommer loppet som är en blandning av musikfestival och löpning. Fem kilometer med musik före, under och efter loppet – och deltagarna röstar via en app på vad som ska spelas: rock, pop, old school, hip hop eller dance.
– Detta är ett av flera steg vi tar för att bredda vår verksamhet och vi ser fram mot det första loppet i Stockholm i slutet av nästa sommar, säger Daniel Almgren som är vd för arrangörenStockholm Marathon Gruppen.

Under snart 40 år har Stockholm Marathon Gruppen varit en av Sveriges största arrangörer av motionsevenemang. Organisationen står bakom lopp som ASICS Stockholm Marathon, Tjejmilen, Vårruset, Bellmanstafetten och Tjurruset. Nu tar man nästa steg och blir svenska arrangörer av det världsomspännande konceptet The Music Run. Den 26 augusti 2017 är det premiär i Stockholm.

The Music Run arrangerades första gången 2014 i Kuala Lumpur och har sedan dess vuxit och finns idag i ett femtontal städer från Singapore till Hamburg. Evenemanget är lika mycket en musikfestival som ett lopp och konceptet utvecklades för att gifta ihop trenderna kring hur man lyssnar på och engagerar sig i musik, och en alltmer aktiv livsstil. För Stockholm Marathon Gruppen är det en naturlig utveckling av verksamheten.

- Vi på Stockholm Marathon Gruppen har stolt arrangerat motionsevenemang i flera decennier och är idag Sveriges största aktör inom området. Efter de senaste årens löparboom märker vi precis som flera arrangörer en viss mättnad bland deltagarna. Framförallt har vi haft svårt att rekrytera en yngre målgrupp som i mycket större grad efterfrågar en upplevelse och ett mer engagerande sätt att delta i evenemang. Genom The Music Runs koncept att mixa musikupplevelsen med löparupplevelsen kan vi erbjuda något helt annat än vi tidigare gjort.
The Music Run är uppbyggt runt en fem kilometer lång bana, The Sound Track, uppdelad i fem interaktiva zoner med olika musikteman. Det är deltagarna som genom en röstningsapp bestämt vilken musik som spelas längs banan, och det är musikupplevelsen och inte löpprestationen som är i fokus. Väl i mål fortsätter festen på evenemangsområdet The Music Village, och kvällen avslutas med konserter från såväl svenska som internationella DJs.

- Vi är upprymda över att få ta The Music Run till Sverige och längtar efter att få låta deltagarna ge sig ut på The Sound Track, för att springa, dansa och festa natten igenom. Lägg till vår after run-festival med högklassiga DJs och det kommer bli en musik- och löparupplevelse som kommer bli svår att glömma. För oss är det också en ära att få arbeta med Stockholm Marathon Gruppen, som är en av världens bästa arrangörer av motionsevenemang. Vi vet att sommaren 2017 är starten på en mycket spännande resa och vi kan inte vänta på att få sätta igång, säger Tim Johnston som är en av grundarna till The Music Run.

Biljettsläppet till 2017 års The Music Run i Stockholm sker under våren.

Mer information på themusicrun.se