15 tuffa hinder i Tough Viking

Det sprutade av adrenalin och mjölksyra, slog gnistor om löparna som tochade eltrådarna i 10000-volt hindret.
– Jag fick mig några rejäla stötar och kastades i backen, säger Per Skogsberg från Linköping som var en av de 2868 löparna som testade nya loppet Tough Viking på Gärdet i Stockholm.
Se Carl Carnebros video från loppet här ovan och läs Per Skogsbergs omdömen hinder för hinder här nedan.

Ett amerikanskt fotbollslag mötte oss på en kulle och pucklade på med kuddar som gatloppet i Gladiatorerna.

15 brutala hinder, taggtråd, lera, is, vatten, tunnlar, el, eld, klätternät etc och 13,3 kilometers löpning (enligt mångas gpser) - det är konceptet för Tough Viking, ett lopp som har släktskap med Tjur Ruset men som har hämtat sin inspiration från USA där lopp som Tough Mudder gör succé.
– Jag var förberedd på att hindrena kunde vara besvärliga men jobbigast var nog löpningen. Det var knöligt underlag på Gärdet och blev rejält jobbigt, det hade jag inte väntat mig, säger Per Skogsberg som kan jämföra med andra långlopp som GöteborgsVarvet och Blodomloppet.

Trots avsaknad av duschar och avsköljningsmöjligheter, hemsida som låg nere, nummerlappar som lossnade och folk som blev utan tid var Per liksom många andra nöjda med arrangemanget:
– Jag kommer absolut att göra det igen, säger Per, men mitt råd är att skippa tidtagningen och kanske göra ännu svårare hinder som kräver att man samarbetar för att klara dem. Nu blev det ändå lite tävling - och det är ju inte grejen med ett sådant här lopp egentligen.

Per Skogsberg berättar om loppet hinder för hinder:

Första hindret: ”Fire”

– De hade satt upp ett rader med vedträd som brann. En jäkla massa rök och eldslågor som sprutade bredvid hindret. Effektfullt men inte jobbigt men det var ganska mycket rök som man drog i sig trots att jag försökte hålla andan.

Svårighetsgrad: 1

Andra hindret: ”Pain”
– Ett amerikanskt fotbollslag mötte oss på en kulle och pucklade på med kuddar som gatloppet i Gladiatorerna.
– Jag fick mig en liten känga, men inget fartligt. Däremot såg jag några som fick rejäla smällar så att de åkte i backen.
Svårighetsgrad: 3

Tredje hindret: ”Walls”
– Det var lite mer utmaning. Det var fyra eller fem containarar uppställda som man skulle klättra igenom. Upp och ner på väggar som var kanske tre meter höga.
– Jag tyckte att det var lite högt att hoppa ner och det tog lite musten att klättra upp och ner, det var rätt trångt också och ibland blev det stopp.
Svårighetsgrad: 6

Fjärde hindret: ”Ice tank”
– Fyllda bassänger med iskallt vatten som man skulle vada igenom. Inte särskilt svårt, men det låg en planka tvärsöver som man skulle under så man var tvungen att doppa sig. Ganska enkelt att göra men det gällde att att klara av det snabbt för att inte bli för nedkyld.
Svårighetsgrad: 3

Femte hindret: ”Barbed wire”
– 20 meter med taggtråd som man fick åla under, inte speciellt svårt men jobbigt så det blev lite mjölksyra.
Svårighetsgrad: 5

Sjätte hindret: ”Monkey bar”
– Armgång i 15 meter. Det fanns tre olika höjder, den högsta fyra meter upp i luften, inte kul att ramla ner från den höjden.
– Jag hade faktiskt tränat lite för att klara hindret och gjorde det också men det var ganska grova handtag och många hade problem här men man fick ju fortsätta även om man inte klarade hindret.
Svårighetsgrad: 10

Sjunde hindret: ”Ladder”
– En stege upp till en plattform fem meter upp och sedan klättra ner igen, ganska enkelt förutsatt att man inte har höjdskräck.
Svårighetsgrad: 3

Åttonde hindret: ”Tunnels”
– Meningen var nog att man skulle få en liten klaustrofobisk känsla av att krypa igenom tunnlarna, men det var inte rör utan byggställningar täckta med plast och ganska rymligt och inte alls svårt eller läskigt.
Svårighetsgrad 1

Nionde hindret: ”Cage”
– Här skulle man upp över första väggen och sedan under nästa, tror att det var tio stycken efter varandra.
– Riktigt jobbigt faktiskt att klättra och åla. Det är inte svårt tekniskt men vill man göra det med fart så kommer mjölksyran.
Svårighetsgrad: 6

Tionde hindret: ”Tires”
– Att springa över däck och är ett klassiskt hinder och en övning som jag har testat förut. Tanken är att man ska sätta ner fötterna i varje däck och inte springa ovanpå. Det fordrar koncentration och det blir jobbigt om man håller fart genom
Svårighetsgrad: 5

Elfte hindret: ”Net trap”
– Ett stort uppstänt nät på marken som du ska krypa under, 20 meter.
Inte svårt egentligen, men man blev bromsad av att behöva trycka upp nätet.
Svårighetsgrad: 3

Tolfte hindret: ”Kustjägaren”
– Det började med att man fick åla i lera under ett kamouflagenät meter, utgången var rakt ner i en 100 meter lång kanal som man skulle transportera sig igenom.
– Man sjönk ner i bottenleran ner och på sina ställen kändes diket bottenlöst och det var tur att mina skor satt bra annars kändes det som att skorna hade kunnat bli kvar i sugleran.
Svårighetsgrad: 8.

Trettonde hindret: ”Aqua royal”
– Simning tvärsöver Djurgårdsbrunnskanalen, som nog inte är mer än 15 meter.
– Efter kustjägaren var det skönt att få skölja av sig gyttjan som hade trängt in lite överallt. Egentligen var det bara att gå ner i kanalen och simma över.
Svårighetsgrad: 3

Fjortonde hindret: ”Dirt tank”
– Det lät värre än vad det var; en container full med smutsigt vatten med en planka över som man var tvungen att ducka under.
– Trodde att det skulle vara mer lera, och gegga, nu blev det bara ett vattenhinder till.
Svårighetsgrad: 2

Femtonde hindret: ”10 000 volt”

– Sista hindet och jag vet inte riktigt vad det var, om jag halkade eller om det var stötarna från eltrådarna som hängde ner från taket. Hursomhelst så blev jag golvad tre gånger och tappade helt kontroll på kroppen. Man blir ju en perfekt ledare när man är dyngsur och när marken dessutom är våt. 
– Jag fick några rejäla kyssar, stöten sökte sig ner till skrevet, riktigt obehagligt. Gick omkull tappade fullständigt kontroll på kroppen.
Svårighetsgrad: 9