En stor och tre små ändringar i GöteborgsVarvets bana

I veckan blev GöteborgsVarvets nya bana klar. Med kort varsel på grund Nato-flottans besök har arrangörerna tvingats till en stor ändring och passat på att göra tre andra justeringar av banan.

GöteborgsVarvet med drygt 35 000 anmälda löpare arrangeras den 12 maj för 28:e gången. Samma helg som GöteborgsVarvet kommer ett stort antal fartyg att vara förtöjda i Göteborgs Hamn i väntan på en Nato-övningen i Östersjön. Detta kommer att påverka GöteborgsVarvets bana, som måste läggas om.

1.
Efter Lindholmsplatsen har banan tidigare fortsatt in på Anders Carlssons gata, men kommer i stället att vika av norrut på Götaverksgatan, fortsätta Lindholmsallén österut och vidare in på Lundby Hamngata.
För löparna innebär detta en förändring av sträckningen under ca 1 km, med mindre löpning längs kajen.

2.
Framkomligheten för löparna i Slottsskogen kommer att förbättras. Startande löpare springer från Margretbergsgatan in över parkeringen i Slottsskogen, viker vänster norr om Stora Dammen och sedan höger vidare på Slottsskogspromenaden. Det gör att mötet mellan in och utgående löpare i Slottsskogen kommer att undvikas.

3.
Framkomligheten för löparna upp på Älvsborgsbron har förbättras i samarbete med Vägverket, cykelvägen upp mot bron har breddats, en del av banan som tidigare varit en trång passage.

4. Ytterligare en liten justering av bana kommer att göras vid Västra Eriksberg på grund av byggnadsarbete, där banan läggs om något vid infarten till Manövergången.

Banan som mäter 21097,5 meter, en halv maraton, kommer att kontrollmätas av en internationellt certifierad banmätare.