Löplabbet expanderar på internet

Löplabbet har butiker i de stora städerna I Sverige men har också under åren
byggt upp en välbesökt webb-butik. I veckan har man "skyltat om" och lanserar tredje generationens nätbutik.

- Målsättning är att hela grundsortimentet i Löplabbets utbud ska finnas i
nätbutiken, berättar Magnus Nilsson, ansvarig för loplabbet.se. Lagret är kopplat direkt till nätbutiken vilket gör att kunden alltid har aktuell lagerstatus och kan se att sakerna kan levereras direkt.
Löplabbet har funnit på Internet sedan 1998. Från början handlade det mest om att visa upp produkter men under åren har försäljningen ökat. 2004 omsatte webb-butiken mer en miljon kronor på postorderförsäljning. Nu utökas servicen för kunderna som direkt kan betala sina varor via kort.
- Vi håller fortfarande på och uppdaterar med nya produkter, berättar Magnus Nilsson. Det handlar om cirka 800 produkter, allt från löparskor till pulsklockor.
Löparskor är största delen av omsättningen för Löplabbets butiker. Även på
Internet säljer skor bra.
- Dels har vi en skoväljare som hjälper kunden, men jag tror också att många
är återkommande kunder som vet vilka skor och vilken storlek de vill ha. Då är det enkelt och bekvämt att köpa via Internet, säger Magnus.

Löplabbet har de senaste åren genomgått några ägarförändringar. Tidigare ägarna av Stockholmsbutikerna och varumärket Löplabbet, Mikael Andersson och Bosse Jönsson har köpts ut. Butikerna drivs av Löplabbet Sverige AB som även har butiker i Göteborg, Malmö, Uppsala och Västerås. Ägare är Erik Vitez, Marie
Apéll och Tom Kellheim. Dessutom finns det en licensbutik i Helsingborg.