Bästa taktiken på tremilen

Hemligheten med Lidingöloppets tremil är just att det är tre mil! Visst är det en självklarhet. Men alltför många inleder loppet som om det vore tre gånger kortare.
Marathon.se tipsar om den bästa strategin för att klara sig igenom alla backar.

Tusentals löpare rusar iväg samtidigt över ett stort, öppet fält. Den naturliga reaktionen är att ge allt vad man har för att hinna före alla andra innan vägen smalnar. Så ser starten på Lidingöloppet ut. Men vänd på perspektivet och titta på målgången. Där är det tämligen glest mellan löparna - ingen trängsel alls!
Det finns alltså gott om tid att ta igen de där sekunderna som man förlorar i startvimlet. Marathon.se bjuder på tio tips inför tremilen:

1. HÄMTA NUMMERLAPPEN I GOD TID
Undvik att stressa bort uppvärmningen. Det går att hämta nummerlappen redan på fredagen (11-21 på sportmässan vid Lidingövallen). Om du nödvändigtvis väntar till tävlingsdagen, så lämna bilen hemma eller på rätt sida om Lidingöbron. Det går gratisbussar i skytteltrafik från Ropsten till både Lidingövallen och starten. Räkna med köer och med att du behöver en timme från det du har fått nummerlappen tills starten går.

2. KORT MEN RASK UPPVÄRMNING
De senaste väderprognoserna är lovande: Drygt 10 grader varmt och liten risk för regn. Då behöver du ingen längre uppvärmning. Kommer du från Lidingövallen är de två kilometerna till startplatsen en lagom sträcka. Om du har varit klok nog att hämta nummerlappen på fredagen och därför tagit bussen direkt till Koltorps Gärde kan du exempelvis jogga upp till "29-skylten" och springa tillbaka i något högre fart. Töj ordentligt och avsluta med några lätta ruscher. Först nu ska du byta om till dina tävlingskläder. Du vill väl inte ha fuktiga plagg innan du startar? Rör dig mot startfållan där du lämnar in dina överdragskläder.

3. STÅ INTE STILL I VÄNTAN PÅ STARTEN
Lidingöloppet har den bästa start-organisationen av alla storlopp. Uppdelningen i många fållor gör att det är mycket liten risk för att hamna långt bak. Du behöver alltså inte stå och bevaka en framskjuten position i trekvart. När du väl har kommit in i fållan ska du fortsätta röra på dig.

4. RUSA INTE I STARTEN
Fövånansvärt många lyckas skaffa sig massor med mjölksyra redan under de första minuterna på ett lopp som ska vara i ett par, tre timmar. Försök hitta den löprytm som du har tänkt hålla loppet igenom. Bli inte förskräckt om den första kilometern tar lång tid. Den ska vara loppets långsammaste eftersom starten går några hundra meter bakom 30-skylten. Stressa inte över trängseln. Det blir lättare att springa om längre fram, men då måste du ha krafter kvar!

5. RUSA INTE I BACKARNA
Tremilsbanans totala stigning uppgår till ungefär 500 meter. Det är väldigt dumt att satsa allt man har i just de partierna. Försök i stället att ha en jämn ansträngningsnivå. Det är på backkrönen som du ska öka farten, inte i roten av backarna. Utnyttja nedförsbackarna till att sträcka ut på stegen i stället för att bromsa med tunga hälar.

6. ÖKA FARTEN I DE LÄTTA PARTIERNA
Första tillfället att köra på en aning är strax efter 24-skylten. Det bär utför ner till Kyrkviken där man springer längs med vattnet fram till 19-skylten. Dessutom står den första stora folksamlingen vid Lidingövallen, strax före 22-skylten. Det är bananas lättaste fem-kilometersparti. Spring kvickt, men avslappnat.

7. HÅLL IGEN I DE TUNGA PARTIERNA
Det mest underskattade partiet på tremilen väntar halvvägs till 13-skylten. Efter nästan fyra kilometers lätt löpning kommer det tre djävulusiska kilometer vars höjdkurva påminner om de mest nervösa börsdagarna, upp, ner, upp, ner å upp å ner igen. Ta det lugnt! Här hittar man de första svåra fallen av halv- och heldöda löpare, de du såg rusa iväg i starten.

8. SISTA MILEN BÄSTA MILEN
Den glada publiken rör sig i regel från Lidingövallen den knappa kilometern till Grönsta för att se er passera inför den sista milen. Allra helst står de i den tunga backen som inleder slutmilen. Ännu en gång: rusa inte uppför den i glädjen av att alla hejar på. Rusa i stället en kilometer senare då de börjar gå neråt, i synnerhet efter åtta-skylten. Den som sprungit klokt plockar nu den ena gubben efter den andra. Trots att Abborbacken kommer lagom till 25-skylten kan den sista milen till och med bli den snabbaste!

9. SISTA KILOMETERN BÄSTA KILOMETERN
Sista kilometern är kort och lättsprungen. Se till att det blir loppets snabbaste! Du har dessförinnan klarat av en av loppets långsammaste, som inleds med den grymma backen efter golfängen. Men nu finns det inget att spara på!

10. DRÖJ INTE FÖR LÄNGE I MÅLET
Visst är det skönt att ha passerat mållinjen, men lägg dig inte direkt efter! Kroppen behöver röra på sig och framför allt få fylla på energidepåerna. Stoppa i dig den mat och dryck som erbjuds dig även om du inte är det minsta hungrig. Då blir söndagen en så skön dag...att du kan ta dig tillbaka till Lidingö och heja på tjejerna!