Här är den nya trenden för träningsresor

Spring i New York med en OS-guldmedaljör, åk till Prag med en känd bloggare eller varför inte ta en hel träningsvecka i Portugal med en populär författare. Fenomenet att åka på träningsresor med en kändis handlar numera inte bara om att komma i form. Det handlar även om status och identitet. Den nya typen av träningsresor innehåller även god mat, gott vin och gärna unika upplevelser.

Resandet har blivit den största och viktigaste faktorn i svenskarnas identitet. Den har till och med ersatt faktorer som tidigare varit så viktiga som till exempel vilken jobbtitel man har
Lina Eklund, PR-expert

Varannan svensk vill träna på semestern. En SIFO-undersökning som genomfördes i november 2017 visar att 48 procent av de tillfrågade har stort intresse för resor som har inrikting på träning och välmående.
Vad är det då som svenskarna vill ha för träning på semestern? Enligt undersökningen är det:

  • Varierad träning
  • Löpträning
  • Skidor/simning/klättring
  • Styrketräning/cross fit
  • Yoga/meditation

Viktigt hos många svenskar är även att resan stärks av en mer eller mindre välkänd träningsprofil. Allt för att låta resan bli en del av den personliga identiteten.
– Resandet har blivit den största och viktigaste faktorn i svenskarnas identitet. Den har till och med ersatt faktorer som tidigare varit så viktiga som till exempel vilken jobbtitel man har eller vilken bil man kör. Därav det stora intresset för inspirerande boutiquehotell, instagramvänliga resmål och nu även träningsresor med kända profiler som man inspireras av, säger Lina Eklund, kommunikatör på Resia.

– Det här är en stark trend och under året kommer vi på Resia köra träningsresor på olika sätt med profiler som bland andra Malin Ewerlöf, Petra Månström och Ida B Olsson - mer känd som workoutispassion. För att möta våra resenärers efterfrågan kommer det att finnas allt från maratonresor till yogaresor, samt rena välmåenderesor där fokus ligger på en sund balans mellan träning, mat och dryck i vackra omgivningar, säger Lina Eklund Resia.

Träningstrenden syns också hos de största researrangörerna:

  • Apollo var tidigt ute med sitt träningshotell Playitas på Fuerteventura och har numera fyra andra träningshotell och ett rikt utbud av tränngsresor.
  • Ving har egna träningsresor och har från alla sina egna hotell gjort löparrunder som är nedladdningsbara till RunKeeper och MapMyRun.
  • TUI (Fritidsresor) har olika koncepthotell som erbjuder all sorts träning. 

Träningsresor med nytt fokus

I början av 2000-talet var SpringTime Travel i stort sett ensamt om att arrangera träningsresor för löpare och man är fortfarande störst på resor till stora lopp. 
– Vi har alltid jobbat med starka profiler, säger Patrik Yderberg vd för SpringTime Group. Skillnaden nu jämfört med 10–15 år sedan är att då var alla profiler ofta duktiga idrottare själva och resenären var då också mer fokuserad på att bli bra. Idag är det viktigare att må bra och profilerna har förändrats till att vara mer allmänna kändisar där livsstil, ”må bra” och hälsa är minst lika viktigt som den faktiska träningen.
– För oss är kvaliteten på föreläsningar och träningen viktigare än att vi har kända profiler. Vi har dock fördelen att ha jobbat längst med att arrangera träningsresor och har därför marknadens bredaste utbud av både kända och okända profiler som är mycket bra inspiratörer, föreläsare och instruktörer.

Även på de traditionella löparresorna har resenären förändrats från en ”duktig” löpare till en person med passion för löpning med kanske ännu större passion för att njuta av livet.
– Man springer helt enkelt för att kunna njuta av livet. En resa ska innehålla ett lopp – som ofta fungerar som målet för träningen – men resan måste också innehålla god mat, gott vin och gärna unika upplevelser. Ett exempel på en sådan resa är Ecomaratona del Chianti. Ett lopp mitt i Toscanas vinodlingar med distanser från 10 km upp till 42 km vilket gör att i stort sett alla kan åka med.