Se sändningen från Premiärhalvan, lördag 20 april 10.30

Skoköpare går på känsla

Känslan är viktigare än märket. Marathon.ses skoexpert Tommie Nordh får medhåll av några skoköpare som vi har talat med och av statistiken från Marathon.se. Stora löparundersökningen där hälften av 4500 tillfrågade löpare valde skor efter passform först,

– Det är massor med märken som satsar enorma mängder pengar, men det påverkas jag inte av, säger Urban Axelsson när han blickar över en hel vägg med löparskor.
Han befinner sig i en de specialiserade butikerna i Stockholms innerstad. Kunderna tar god tid på sig och prövar ett flertal skor innan de bestämmer vad de ska investera en eller ett par tusenlappar på.

– Det gick för snabbt förra gången, tycker Stefan Redebo innan han kliver på ett löpband. Jag blev förvånad hur skorna kändes när jag kom hem.
Nu ägnar han åtminstone en halvtimme till att hitta rätt skor trots att det var en slump att han gick in i butiken.
– Det var en ren impuls. Men det är nog dags att byta, det har väl gått en tio månader sen jag köpte de förra.
– De här känns sköna, säger han till expediten, om ett par Saucony, samma märke som han köpte sist. Men inte heller han bryr sig om tillverkaren.
– I grund och botten spelar det ingen roll. Jag hade aldrig hört talas om dem när jag köpte de gamla.

Det är helt andra grundläggande faktorer som avgör skovalet.
– Att det inte ska göra ont när jag springer! Förhoppningsvis ska de hjälpa mig en bit på vägen, ler Stefan som står inför utmaningen att springa Stockholm Marathon.
Hans enda erfarenhet av skotester är att titta på dem i efterskott och konstatera vilka omdömen de egna skorna har fått.
– Jag tittar på hur de beskrivs och känns på foten. Det är ju svårt att jämföra med andra och sen vet jag inte hur utvecklingen har varit sen jag köpte skor sist, i höstas.

Det knepiga med att bedöma testernas utlåtanden i relation till de egna behoven är något som även Urban Axelsson återkommer till.
– Det är svårt att jämföra. Jag försöker se vad användare som liknar mig tycker, säger Urban som bidragit till tester på nätet där man kan lämna sina omdömen interaktivt.

Precis som marathon.ses skoexpert Tommie Nordh framhållit spelar inte priset någon avgörande roll för Urban.
– Nej, det är funktionen som är viktigast, hur skon sitter på foten. Om priset sen är rätt, så skadar det inte, skrattar Urban och letar vidare bland terrängskorna.

Den personliga upplevelsen av skorna slår ut vad andra tycker. Urban låter sig alltså inte påverkas av vilka skor som är populärast. En topplista likt musikbranschens vore inget att ha, anser han.
– Men det är klart att om vissa märken skulle få dålig kritik flera gånger kan man ta till sig det.
– Köper du samma modell som du har haft förut?
– De finns aldrig!

Men det behöver inte nödvändigtvis vara av ondo tycker Urban Axelsson. En ändring av modellen kan ju ha kommit till stånd efter att den utvecklats till det bättre.
Till sist kan man inte underskatta det återkommande behovet att se snygg ut, eller som en kund uttryckte det med blicken borrad i spegeln på butiken som ligger ett stenkast från huvudstadens mest fashionabla områden.
– Med dom här klumpiga skorna ser mina ben ut som pinnar.


Vad är viktigast när du köper skor?
(4 485 svarade):
Passformen 2,374 st
Funktionen 1,773
Servicen 182
Priset 75
Märket 58
Annat 23
Källa: Stora Löparundersökningen – Marathon.se 2008