Löparupplevelse på 600 meters djup

Det är en förväntansfylld stämning när bussen kör in i gruvan i Malmberget. De flesta har aldrig varit nere i en gruva tidigare och vet inte riktigt vad som väntar.
Normalt är det LKAB:s gruvarbetare som använder denna buss när de åker ned till 1 000 meters djup där malmbrytningen sker. Nu är det istället löpare som sitter på de bruna sätena i bussen på väg till 600-metersnivån där den andra etappen av Dunder Dygnet avgörs.
Alla har vita hjälmar på sig, och alla lyssnar noga på den information om säkerhetsföreskrifter som lämnas.
Nere i gruvan är det svalt. Här är det alltid sju grader varmt och 90 procents luftfuktighet. Det brummar lätt från de fläktar som hela tiden pumpar in frisk luft i gruvan. Samtidigt pumpas det dygnet runt ut stora mängder vatten som sipprar in i gruvan. Vattnet pumpas ut i sådana mängder att ett normalstort badkar fylls på 0,6 sekund.
På 600-metersnivån, där ingen malmbrytning sker idag, har LKAB satt upp belysning på en drygt 2 km lång vägsträcka. Det är på denna sträcka som Dunder Dygnets gruvetapp avgörs på en bana med vändpunkt efter halva sträckan. Distansen är 4 234 meter. Underlaget är asfalt.
I gruvan i Malmberget finns 30 mil vägar. På 16 mil är underlaget asfalt.
Det finns matsalar och reparationsverkstäder djupt under jorden i denna gruva där det brutits järnmalm sedan 1700-talet.
Idag förädlas malmen till pellets eller fines i Malmberget och fraktas sedan med tåg till Luleå eller Narvik. Varje tåg har 60 vagnar, och i varje vagn finns 100 ton pellets eller fines. Tre eller fyra tåg lämnar Malmberget varje dag.
LKAB exporterar till en rad europeiska stålverk, men också till Kina, Nordafrika, USA och andra delar av världen. Efterfrågan är stor. I gruvan jobbar man tvåskift sju dagar i veckan. Mitt i natten sprängs cirka 150 000 ton järnmalm. Sedan tar det några timmar att vädra bord damm och krutrök innan det går att börja arbeta med att krossa malmen och sedan transportera upp den till marknivån för förädling.
Det har krävts god planering för kunna bereda Dunder Dyngets deltagare möjlighet att springa i gruvan utan att det påverkar produktionen.
– Vi är verkligen tacksamma för det fina samarbetet vi har med LKAB. Etappen i gruvan är en mycket viktig del av Dunder Dygnet. Löparna uppskattar att få tävla djupt under jorden i gruvan, säger Malin Martinsson som är tävlingsledare för Dunder Dygnet.
Mats Granström från Eksjö var snabbast av herrarna nere i gruvan med 13,04. I damklassen blev det seger för Ann Bergwall från Skellefteå som noterade 12,32. Det betyder att det var samma vinnare på etapp 2 som på den inledande etappen Leden.