Västerbron blir lättare i Asics Stockholm Marathon

ASICS Stockhom Marathon får delvis ny bansträckning 2017. Totalt handlar det om 6,9 nya kilometer. Den stora ändringen är bandelen på Södermalm. 2.7 kilometer från Slussen till Västerbron som kommer att passeras två gånger. Hornsgatan istället för Söder mälarstrand. Se det också som ett sätt att sänka Västerbron, för den där första branta knixen upp på bron är borttrollad.

Nu kommer löparna att kunna komma med fart upp mot Västerbron och det gör att jag tror att man kommer att få en skonsammare upplevelse av motlutet.
Anders Szalkai

– Jag ser det som en kul och positiv förändring att få springa en ny väg på Söder där det kan finnas mer publik, säger Anders Szalkai som sprungit Stockholm Marathon mer än 20 gånger och som vann loppet 2001 .
– Särskilt på andra varvet tror jag att man kommer att vara glad att slippa knixet från Söder Mälarstrand upp till Västerbrofästet. 
– Vissa år har jag också upplevt att man haft en besvärande motvind på Söder Mälarstrand.  Nu kan löparna få skydd av husen inne på Södermalm om det blåser mot. 

Omläggningen av banan har sin grund i ombyggnaden av Slussen. Stockholmarna kommer under flera år att få hitta nya vägar, så även ASICS Stockholm Marathon. 

Den nya bandelen på Södermalm

Fram och förbi Gamla stan kommer banan att gå som tidigare, men istället för att vid Slussenområdet svänga ner på Söder mälarstrand blir det ett svagt motlut upp mot korsningen där Götgatan och Hornsgatan börjar.

Maratonlöparna tar sig västerut längs Hornsgatan. På vänster sida passeras först Maria kyrka, sedan Mariatorget. Ett myller av butiker och restauranger längs den vätrampade löpargatan. På Hornsgatan finns sedan 1982 målgången för  Midnattsloppet.

Löparma kanske hinner skymta Zinkensdamms Idrottsplats vid korsningen med Ringvägen men banan svänger höger och sedan ganska direkt vänster in på Lundagatan. Hit upp är det rätt mycket uppför. Höjdmeter som fås tillbaka på vägen ner mot Västerbron. Men först en skön nedförslöpning förbi Högalidskyrkan på Högalidsgatan. Framme vid Långholmsgatan tar banan till höger och löparna har Västerbron framför sig men har sluppit Pålsundsbacken. 

Den där branta knixen har varit den kanske tuffaste delen av hela ASICS Stockholm Marathon. Många har här dragit på sig mjölksyra, tappat rytmen och fått kämpa sig upp för Västerbron. 
–  Nu kan man komma och ha fart med sig upp på Västerbron och det borde göra Västerbro-passagen till en skonsammare upplevelse än tidigare, säger Anders Szalkai.
Det kommer dock att bli lite mer kupering, fler höjdmeter på Söder. Nya sträckningen är dessutom 200 meter längre än den att springa längs med Söder Mälarstrand. Med två varv blir det 400 meter extra. 

Eftersom ett maratonlopp alltid är 42195 meter har arrangörerna och polisen haft fullt jobb med att hitta ett sätt att på någon annan bandel tjäna 400 meter. Lösningen på matematiken visade sig bli riktigt bra för löparna. 

Den nya bandelen på Östermalm

Den andra banändringen kommer efter 17 kilometer. Istället för att som tidigare år springa  Sturegatan upp mot Valhallavägen kommer löparna att fortsätta Karlavägen. Längs allérna, runda Karlaplan och fortsätta hela vägen fram till Radiohuset in på den ordinarie banan. Flackt och lättlöpt i 1,5 kilometer innan det är dags att ge sig ut på Djurgårdssvängen.
– På det här sättet undviker man stigningen upp till Valhallavägen, så det här kan bli en klart snabbare sträckning, säger Anders Szalkai.
ASICS Stockholm Marathon avgörs lördagen 3 juni 2017.

Mer information om loppet och anmälan på hemsidan.