Bada kallt och bli het

Du får en riktig värmeskjuts genom kroppen direkt efter det kalla badet. Det är en märklig känsla att stå i baddräkt i minusgrader och inte frysa. På bilden artikelförfattarens dotter Edith.

Du ser dem överallt i sociala medier. Vinterbadarna. Rustade med baddräkt och varm mössa trotsar de kylan och går ner i det iskalla vattnet. När de kliver upp igen är det med rosiga kinder, fulla av endorfiner och något speciellt i blicken. Vi har pratat med löparen Kristina Jonåker, som är på god väg tillbaka efter en utmattning med hjälp av kalla bad.

Men först.

Det är en minusgrad ute och en tunn ishinna har börjat lägga sig på vår lilla sjö. Jag tar av mig de varma kläderna och står i bara bikini och en stickad cerise mössa. Nu gäller det. Ett djupt andetag, sedan kliver jag långsamt ner för stegen tills vattnet når min haka. Jag släpper taget om stegen – plaskar med armarna och tar två djupa andetag. ”Jädrar vad kallt” skriker jag till min dotter som står kvar på bryggan. Sen skyndar jag upp. En värmevåg väller över mig och jag känner mig smått euforisk där jag står på bryggan i bara bikini och skrattar och pratar med alla som passerar.

Jag vinterbadar en gång per år. Men många badar året runt – de slutar inte när hösten kommer och temperaturen sjunker, utan fortsätter med regelbundna bad. Ordet vinterbad börjar förresten så smått bytas ut mot ordet kallbad, för visst är det kallt att bada slutet av oktober även om det inte är vinter. Men vad är så speciellt med kalla bad, förutom att det är något av det trendigaste du kan göra för din hälsa.

Forskningen visar på många hälsofördelar, som ett bättre välbefinnande, bättre immunförsvar, högre stresstolerans, minskad värk och bättre sömn. Men för att dra nytta av de här fördelarna krävs relativt täta kallbad – störst effekt märks på dem som badar många gånger i veckan.

I en finsk studie har man intervjuat 1000 vinterbadare om de upplevda hälsofördelarna. 47 procent av dem hade börjat (och fortsatt) på grund av de positiva effekterna på hälsan. Så här fördelade sig hälsofördelarna:

  • Psykiskt välmående, mindre stressymptom, 67 %
  • Mindre och ingen influensasmitta, 61 %
  • Bättre sömn, 38 %
  • Mindre värk, 36 %
  • Piggare, 32 %
  • Förbättrad blodcirkulation, 29 %

-Vid kalla bad svarar kroppen med hundratals fysiologiska reaktioner samtidigt; adrenalin, noradrenalin samt oxytocin, kroppens eget lyckopiller, frisätts vilket innebär positiva hälsoeffekter. Det är som att dricka tio koppar kaffe, och dessutom har man sett att det fungerar som ett naturligt skydd mot åldrandeprocesser, säger Karl Hultén, forskare i neurovetenskap i ett blogginlägg från Karolinska institutet.

Kristina Jonåker som bor på Södermalm i Stockholm började med kalla bad i höstas. Det var under en period när hon var sjukskriven från sitt jobb som sjuksköterska på grund av utmattning.

Kristina Jonåker under ett av sina dagliga bad.

– Jag tog mitt första kalla bad vid vårt landställe i oktober och tyckte att det var skönt. Jag letade efter saker som kunde göra att jag mådde bättre i min stress och trötthet. Någon vecka senare testade jag igen efter en löprunda i Hellasskogen. I början blev doppen ganska sporadiska och korta. I slutet av november började jag bada mer eller mindre dagligen vid Tantobryggan, nära där jag bor. Jag utmanade mig att stanna längre och längre i vattnet och lärde mig mer om andningens betydelse för att kunna bemästra kylan och den fight-or-flight reaktion som uppstår i kroppen i samband med de kalla baden. Som längst har jag simmat drygt 5 minuter i 5-gradigt vatten.

Nu badar jag så gott som dagligen kl 07, innan frukost, för att sedan gå till jobbet. Badet blir ett skönt sätt att börja dagen på. Att bada ger helt klart en endorfinkick och en mental boost för mig. Mina morgondopp får även min hjärna att sätta igång, vilket jag tror har hjälpt mig att komma tillbaks i arbetet igen, just nu på 50 %. Precis som andra utmaningar jag klarar av ger baden en kick till självförtroendet och får mig att växa något.

Så här mysigt gör Kristina det på Tantobryggan varje morgon klockan 07.00 när hon badar.

Tror du att det finns fördelar med kalla bad för en löpare?
– Kalla bad ger endorfiner på samma sätt som löpning. Nu har jag under några veckor inte kunnat springa på grund av en hamstringsskada – och jag skulle sakna endorfinerna från löpningen mer om jag inte hade mina kalla bad. Annars vet jag ingen direkt koppling mellan löpning och kallbad. Hårt arbetande muskler mår vad jag vet bättre av lite värme än kyla för att återhämta sig.

Kristinas 10 bästa tips

  1. En viktig regel är att inte bada ensam.
  2. Var ombytt och klar under dina varma kläder.
  3. Ta en rask promenad/eller jogg innan så att blodcirkulationen är igång.
  4. Jag har även neoprensockor på fötterna då jag badar vilket gör att fötterna inte blir så kalla. Har också ett sittunderlag att stå på. Fötterna blir lätt kalla.
  5. Ta en varm mössa. Jag har ofta dubbla mössor. Eftersom jag inte vill ta av mig mössan efteråt har jag en varm fleecetröja med dragkedja närmast kroppen.
  6. Tänd några ljuslyktor om det är mörkt. Jag badar klockan sju på morgonen och ljuslyktorna ger mysig stämning.
  7. Pannlampa kan vara bra om det är mörkt. Jag brukar ibland simma med den tänd. Mysigt.
  8. Även om kroppen är varm direkt efter badet – se till att få på dig kläder så snart som möjligt.
  9. Ibland tar jag med en varmvattenflaska som jag kan värma kalla händer på.
  10. Rör på kroppen efter badet. Ta gärna med varm dryck.

 

Obs!

Har du problem med högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar, eller ledproblem ska du undvika kalla bad innan du har rådfrågat din läkare.

Här hittar du en lista med härliga badplatser för kalla bad

Vill du bada med andra? Här finns en förteckning över grupper med kallbadare.

Av Kristina A Lager