Sju tips för att klara andningen i kyla

Långpass i snö och minusgrader med Team Stockholm Marathon. Foto: Micke Sjöblom

Är det farligt att träna löpning när det är kallt, och hur gör man bäst för att minska besvären vid kyla? När temperaturen sjunker är det många som blir fundersamma.
Marathon.se tog hjälp av läkaren Bengt-Olov Tengmark för att få svaren och några konkreta tips

– Det är inte farligt att träna när det är kallt ute men det anstränger luftrören, förklarar Bengt-Olov Tengmark, läkare och löpcoach i Team Stockholm Marathon.

Efter en hittills mild vinter upplevs kanske några minusgrader kallt, men det bör inte betyda att det är för kallt för att träna löpning utomhus.


Med bra skor och dobbar, funktionella kläder klarar man många minusgrader. Skidtävlingar brukar ställas in när termometern sjunker under minus 18 grader.
Är det kallare så bör även löparen ställa in för att slippa risk för nedkylning och förfrysning.

Vad är det så som händer när det blir kallt?


– Föroreningarna i luften blir fler och luften blir torrare och irritationen i luftvägarna ökar. 

– Ibland kommer symptom som hosta efter träningen som en reaktion på ansträngningen, temperaturväxlingarna i luftrören.

– Astmatiker blir ofta sämre i kyla då luftvägarna drar ihop sig mer än vanligt



Här är doktorns tips för vinterträningen:


• Behandla nästäppa så att du kan andas med både näsa och mun. 

• Ha gärna en halsduk, sjal runt ansiktet och framför munnen.

• Värm upp i lugnt tempo innan passen så att kylan inte kommer som en chock för luftvägarna
.
• Drick ordentligt innan träningen för att undvika uttorkning av luftvägarna

• Om du känner sig ansträngd under löpningen, sänk farten.
• Be läkare skriva ut luftrörsvidgande medicin för luftvägarna om du är astmatiker eller har svåra besvär.

• Använd eventuellt en värmeväxlare.

Mer om Vinterträning