Taktiken för att klara Västerbron

Hur ska man klara Västerbron? Hur man ska klara den dubbla utmaningen, den nästan kilometerlånga bron två gånger? Det är den eviga frågan för löparna i ASICS Stockholm Marathon. Det handlar om att ta sig bron som är 650 meter lång och 30 meter hög, men den brantaste stigningen börjar redan på väg mot brofästet.
Se videon ovan där träningsexperten Anders Szalkai guidar över bron.

Historierna och känslorna kring Västerbron är många. Alla Stockholm Marathon-löpare har sina upplevelser. Det talas alltid med respekt om bron som ska passeras två gånger under loppet.

De svåra första hundra meterna upp till brofästet
Stigningen börjar efter flacka och snabblöpta kilometer efter Söder Mälarstrand.
Framme längs med Långholmen svänger löparna upp Pålsundsbacken. En hundra meter lång stigning upp mot själva brofästet.
– Det här den brantaste delen av banan och det gäller att inte gå för hårt på här, säger Anders Szalkai. Korta stegen och riskera inte att få mjölksyra och för löpare som siktar på längre tid i loppet så är här ett bra tillfälle att gå.

En ganska snäll lutning över första spannet
Väl uppe på själva brofästet väntar en ganska snäll lutning. Brons första av tre spann i stål spänner över från Södermalm till Långholmen.
– Här är det egentligen endast en svag lutning som är fullt löpbar för de flesta. Har man gått kan man börja småjogga igen upp mot toppen av bron som nu bara är 300 meter bort.

De två stora spannen lyfter bron 30 meter. Den sista delen blir det återigen något mer lutning.
– Här kan det vara läge att gå, särsklit på andra varvet brukar man se löpare gå här. För alla som orkar springa hela vägen gäller det igen att dra ner på farten. Korta stegen, upp med blicken och försök bibehålla armpendlingen.

En fantastisk utsikt väntar
Väl upp på toppen väntar en fantastisk utsikt över de inre delarna av Stockholm, och en nära 500 meter lång utförslöpa ner till Rålambshovsparken väntar.
– Även om det är utför gäller det att inte gå på för hårt. Försök slappna av, jobba upp löpningen med armpendlingen och flyt nerför.
Efter bron väntar servicestation och lång flack löpning Norr Mälarstand.
Första varvet ska inte bron vara något problem för någon, men när man sedan på andra varvet har 33 kilometer i benen gäller det verkligen hålla huvudet kallt.
• Kör inte för hårt i de två brantaste partierna
• Riskera inte att slå sönder låren med för hög fart i nedförslöpningen.
• Tro inte att kilometertiden kan hållas över bron. Upp och ner tar inte ut varandra.

Mer om Träningsguiden för ASICS Stockholm Marathon